Friday, August 30, 2013

Terimelah kenyatan yang benar walaupun ianye sangat pahit...............

Sebelum Wak teruskan menaip terlebih dahulu Wak nak tanye sikit, cube angkat tangan siape yang datuk nenek nye tu berasal dari Indonesie? Mithal nye dari pulau Jawe, Sumatera, Borneo atau pun mane2 pulau di Indonesie tu. Wak tak heran kalau Datuk Ahmad Zahid Hamidi orang yang pertame yang angkat tangan dan di ikuti pule dengan ramai lagi menteri2 kabinet UMNO............

Wak sendiri pun berasal dari Indonesie, bape orang Kalimantan ibu orang dari Kuala Tungkal, Jambi Sumatera. Wak masih lagi ingat, ketike itu umor Wak lebih kurang 10 atau 11 tahun, pade ketike itu bape Wak masih lagi pegang kad pengenalan plastik berwarne merah. Dalam surat beranak Wak tertulis keturunan dan bangse 'Banjar'.

Sebenar nye penduduk melayu di bumi Malaysia ni boleh lah di katekan hampir kesemue nye berasal dari kepulawan Indonesie. Bangse Jawe, Minangkabau, Bugis, Banjar dan lain2 lagi semue nye adelah pendatang dari kepulauwan Indonesie. Cume ade sedikit perbezaan dengan ape yang kite panggil 'pendatang haram' dari Indonesie hari ini.

Beze nye 'pendatang haram' dengan kite ialah kerane mereke tu datang terlewat dan datuk nenek kite tu datang nye lebih awal pade tahun2 seawal 1800 mashe. Kan ke same juge, ke due2 nye tu pendatang juge. Beze nye cume awal dan akhir aje.

Kalau nak tahu sipe kah penduduk Malaysia yang se benar2 nye bumiputere tu ialah orang Asli tu aje. Mereke tu memang nye peribumi yang asal. Kite ni datang kemudian aje. Ade ke mane2 orang 'melayu' yang ade mengatekan melayu tu orang Asli dan kedudukan nye juge setaraf dengan orang Asli? Kalau melayu tu setaraf dengan orang Asli mengape pule di ujudkan JHEOA?

Sebenar nye Wak tidak malu menyatekan diri berasal dari keturunan Banjarmasin. Keturunan Wak berasal dari Indonesie dan Wak telah menjadi wargenegare Malaysia.

6 comments:

  1. Hang dah memang indon jgn nak ckp byk pulak...kalau tak suka pi la balik indon...

    ReplyDelete
    Replies
    1. si Ejoi ni dah pasti orang Asli dari suku Jakun!

      Delete
    2. malu2 pulak si ejoi tu tgk nama pun dah tahu

      Delete
  2. Patutlah mati mati mempertahankan sikap anti estbliahment,rupanya dia orang Indon,lepas tu sokong buta tuli Kumpulan HamPAS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang takde name ni pasti nye dari keturunan Sakai

      Delete
    2. Bodoh punya otak macam hancing.ini kepulauan melayu lah ngok ,sekarang dibatasi oleh geo politik.

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-