Wednesday, August 27, 2014

Harapan PAS semakin bercahaya cerah di Selangor

Jawatan MB: Pas akan kemuka calon

FATHIN ATHIRAH HASLI
Mohd Khairuddin Othman

"......SHAH ALAM - Pas Selangor menyambut baik titah sultan yang meminta PR mencadangkan lebih dua calon bagi menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai menteri besar yang baharu.

Setiausaha Pas Selangor, Mohd Khairuddin Othman berkata, selaras dengan titah baginda, pihaknya akan mencadangkan nama yang dirasakan layak untuk menyandang jawatan itu.

"Pandangan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang adalah sangat konsisten dengan titah tuanku dan kita yakin rakyat di negeri Selangor juga menyambut baik titah tuanku," katanya menerusi sebuah kenyataan hari ini.

Menurut Khairuddin lagi, pihaknya yakin bahawa cadangan nama calon yang akan dikemukakan kelak oleh ketiga-tiga parti akan mendapat perkenan pihak Istana.

Terdahulu, Pas menamakan Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali sebagai calon menteri besar selain calon tunggal PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Dalam pada itu beliau menegaskan, kesemua empat anggota Exco yang masih kekal akan terus berkhidmat demi memastikan pentadbiran bagi kerajaan dan rakyat negeri Selangor berjalan dengan lancar.

"Pihak kami akan terus mempertahankan PR dan kita serah sepenuhnya kepada Pas Pusat untuk menentukan calon yang terbaik bagi jawatan menteri besar tersebut," katanya lagi....."

Jikasekiranya PAS akur dengan titah Baginda Sultan Selangor yang mahukan setiap parti mengemuka kan nama calun masing2 untuk mengantikan tempat Menteri Besar Datuk Khalid maka peluang PAS sudah menjadi semakin cerah untuk terpilih.

Berdasar kan kepada cara pemilihan yang lalu berkaitan Datuk Khalid, Baginda Sultan ada juga memerintahkan supaya mengemuk kan nama calun lebih dari seorang. Pada ketika itu Baginda Sultan telah bersetuju melantik Datuk Khalid walaupun hanya nama seorang calun sahaja di kemukakan.

Tetapi kali ini senario nya sudah berlainan, walaupun PKR dan DAP bersetuju dengan satu nama calun sahaja, tetapi PAS pasti akan mengmuka kan satu atau dua lagi nama calun seperti yang di kehendaki oleh Baginda Sultan. Maka Wak yakin bahawa harapan calun dari PAS lebih berpeluang untuk dipilih.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-