Tuesday, November 25, 2014

Pegang kuasa sejak Merdeka, bagaimana Melayu dan Islam boleh terancam?


KUALA LUMPUR, 25 NOV: Tak masuk akal mengatakan orang Melayu dan agama Islam di Malaysia diancam, selepas 57 tahun negara dikuasai Umno yang kononnya mempertahankan Melayu, kata Sasterawan Negara Datuk A Samad Said.

Beliau berkata, sejak merdeka, pemerintahan tertinggi serta jawatan penting dalam pentadbiran negara dikuasai ‘bangsawan’ Melayu dari Umno

“Kata-kata bahawa orang Melayu dan Islam kini sedang terancam sukar masuk otak saya.

“Sejak merdeka, Perdana Menteri semuanya Melayu, Timbalan Perdana Menteri semuanya Melayu, Menteri Dalam Negeri semuanya Melayu, malah Menteri Besar kebanyakannya Melayu.

“Ini tidak termasuk Raja-raja Melayu, tentera dan polis yang majoritinya orang Melayu,” katanya yang lebih dikenali ramai dengan nama ‘Pak Samad’ dalam forum ‘Adakah Melayu dan Islam diancam?’ anjuran Roketkini 24 November lalu.

Justeru itu, tiada alasan untuk mana-mana pihak mengeluarkan dakwaan sedemikian melainkan untuk mendapatkan sokongan politik semata-mata.

Beliau menyangkal dakwaan antaranya ahli Majlis Tertinggi Umno Tan Sri Ibrahim Abu Shah yang berkata masa depan Melayu ‘gelap dan malang’ jika Umno tidak lagi memerintah negara.

Manakala Presiden Ikatan Muslim Malaysia Abdullah Zaik menyifatkan rasa terancam orang Melayu adalah perkara sihat.

Jika dakwaan tersebut benar kata Pak Samad, pihak yang harus memikul tanggungjawab adalah golongan ‘bangsawan’ Melayu yang gagal memainkan peranan.

“Apakah mereka yang ramai di puncak (kuasa) ini begitu ‘lembik’, hingga menyebabkan orang Melayu terancam?” soal Pak Samad. – Roketkini.com

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-