Thursday, November 27, 2014

Tak heran kalau melayu dihalau keluar dari perkampungan Chubadak..... tapi Wak heran kalau orang melayu yang dah mati pun nak kene halau juga.......



Wak rasa terpanggil juga untuk membuat sedikit coretan tentang rintihan kerabat Datuk Aroom Kapitan Melayu Melaka ni kerana ianya ade juga sedikit persamaan dengan kesah perkampungan melayu Chubadak.

Orang melayu diperkampungan Chubadak terpaksa keluar meninggalkan kampung halaman nya kerana tidak diberi geran tanah walau[un sudah lebih 50 tahun menduduki kampung itu. Kunun cerita nya tanah perkampungan itu telah di berikan kepada syarikat YTL untuk dibangunkan.

Sekarang Wak nak sentuh sedikit dengan cerita makam yang bersejarah terletak di bumi Melaka. Tanah dikawasan makam yang bersejarah ni juga kunun nya sudah dimiliki oleh syarikat Chip Hock Group. Bagaimana kawasan makan ni dah jadi syarikat cine tu Wak tak tau lah.

Nampak gaya nye kerabat Datuk Aroom ni terpaksalah 'berjuang' sama seperti penduduk di kampung Chubadak tu. Perjuangan yang akhirnya jadi 'masuk angin keluar asap'.

Lagi perjuangan UMNO yang di laungkan setiap PAU ni ada sedikit kaitan nya dengan 'perjuangan' melayu dalam UMNO.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-