Wednesday, April 22, 2015

Salib: Nak jadi hero kononnya mereka wira bela agama

HARAKAHDAILY
Merujuk kepada insiden desakan segelintir penduduk Taman Medan, Petaling Jaya agar sebuah gereja menurunkan lambang salib. ABIM memandang berat perkara tersebut.

Pada 6 Febuari lalu di Sabah, polis menerima aduan dari ibu bapa yang mendakwa anak mereka ditukar agama kepada agama Islam tanpa kebenaran mereka.

Pada 27 Mac pula Setiausaha Agung SUPP merakamkan rasa gembira atas tindakan yang dikenakan terhadap guru yang menukar agama pelajar mereka kepada agama Islam.

Insiden-insiden seperti ini lahir dari pergelutan politik yang semakin sengit. Di mana ada pertelingkahan kaum atau agama, maka akan hadirlah pemimpin politik yang cuba menangguk di air keruh. Ada yang mahu menjadi hero kononnya merekalah wira dalam membela agama.

Kenyataan-kenyataan yang berbaur hasutan dan kebencian dihamburkan demi mensensasikan penglibatan kelompok yang berkepentingan ini.

Orang awam terus dijadikan mangsa perebutan kuasa antara kelompok politik ini. Akhirnya wujud satu keresahan yang membantutkan penyuburan keharmonian masyarakat Malaysia yang terdiri dari pelbagai bangsa dan agama.

Adakah insiden terbaru ini merupakan babak-babak dalam plot cerita PRK bagi Parlimen Permatang Pauh dan Rompin? Atau sebagai taktik melarikan perhatian rakyat terhadap isu seperti GST dan sebagainya?

ABIM menuntut agar pihak kerajaan khususnya Perdana Menteri bertindak segera meredakan keadaan. Ia selari dengan tuntutan al-Quran yang meletakkan tanggungjawab menjaga keselamatan dan keharmonian negara ke atas pemerintah.

ABIM tidak mahu perkara yang sama berlaku berulang kali iaitu, Perdana Menteri antara individu terlambat memberikan respons sehingga mencetuskan pertelingkahan dalam pelbagai bentuk di pelbagai media komunikasi.

ABIM menyarankan agar masyarakat muslim menghayati fitrah kerencaman kewujudan makhluk seperti yang terkandung dalam al-Quran (49:13) yang mengkehendaki kita saling berta’aruf dan begitu juga dalam surah Saba’ (34:24-26) yang memperjelas sikap yang sewajarnya diambil oleh muslim ketika bermuamalah dengan bukan muslim.

Begitu juga dengan Surah al-Kafirun yang menjelaskan pengiktirafan Islam terhadapan kewujudan kepelbagaian agama. Jangan kita mengambil sikap yang melampaui batas kerana ia boleh merosakkan citra Islam sendiri yang dikenali sebagai agama rahmat.

Tindakan yang kurang cermat ini memberikan kesan yang negatif terhadap dakwah islamiah di Malaysia. Ia menyukarkan sekali gus menyempitkan ruang dakwah hasil dari tindakan yang tidak berhemah ini. Ia juga boleh menimbulkan kekeliruan terhadap mesej islam itu sendiri. - HARAKAHDAILY

AMIDI BIN ABDUL MANAN
Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-