Saturday, April 18, 2015

Tentang hudud, MCA, Gerakan dan DAP yang seumpama itik tempang

oleh Khoo Kay Peng
SUARA LANTANG: Ketiga-tiga parti politik kaum Cina, iaitu MCA, Gerakan dan DAP telah dilihat seumpama lawak jenaka.

Sejak Sidang DUN Kelantan meluluskan pindaan ke atas Kanun Jenayah Syariah II 1993 sebulat suara, ketiga-tiga parti politik ini telah menyalahkan satu sama lain. Kanun jenayah tersebut menggariskan hukuman bagi beberapa kesalahan termasuk bagi dengan cara memotong tangan, dan merejam sampai mati.

Kanun jenayah syariah itu tidak dilaksanakan di Kelantan walaupun telah diluluskan pada 1993 kerana ia pindaan diperlukan mengikut Perlembagaan Persekutuan.

Namun presiden PAS Abdul Hadi Awang telah membentang pindaan undang-undang bagi dua Rang Undang-Undang (RUU) di Parlimen. RUU tersebut termasuk kertas arahan parlimen yang masih belum dijadualkan bagi dibahaskan.

MCA dan Gerakan telah menyalahkan kepimpinan DAP kerana gagal “menghalang kerajaan Kelantan daripada membentang pindaan kanun jenayah atau hudud itu.”

Gerakan telah memfail tindakan mahkamah berkaitan pindaan hudud. MCA pula mengambil langkah lebih dramatik dengan menghantar memorandum ke pejabat DAP menggesa perletakan jawatan pemimpinnya. Pada masa yang sama, mereka sebenarnya mencerminkan diri sendiri.

Terdapat beberapa pusingan yang dilakukan parti politik yang mewakili Bukan Melayu. Sejak PRU pada tahun 2013, agenda politik Melayu telah menonjolkan dirinya.

Daripada sekatan penggunaan perkataan Allah bagi terbitan Kristian kepada dakwaa hasutan terhadap ahli politik, ahli akademik dan aktivis masyarakat kepada isu menyentuh bangsa, Raja dan agama, kerajaan pusat pimpinan Umno mahu memperkukuhkan sokongan Melayu-Islam dengan menumpukan isu Jalur Tiga (Islam, Melayu dan Raja) yang tidak boleh dipertikai.

Sejak PRU yang lalu, Umno tidak lagi gentar kekurangan majoriti dua-pertiga di parlimen. Ia telah belajar bagaimana berkuasa tanpa majoriti besar. Gabungan BN pimpinan Umno telah meluluskan Akta Pencegahan Keganasan (Pota) dan pindaan Akta Hasutan tanpa bersusah payah. Ini bukti ia yakin memerintah dengan majoriti mudah.

Umno Kelantan menyokong cita-cita negara Islam PAS. Ini satu lagi petanda. Ia tak mampu dilakukan tanpa sokongan kepimpinan pusat. Mungkin ia memberi gambaran hubungan PAS dan Umno. Adakah PAS dan Umno seiringan di dalam menjaga Jalur Tiga bagi perpaduan Melayu-Islam?

Apa makna hubungan Umno-PAS ini kepada parti berasaskan kaum Cina di dalam Pakatan dan BN?
Jelas bahawa MCA, Gerakan dan DAP tak mampu melakukan apa-apa. Gerakan telah memulakan usaha dengan mengambil tindakan undang-undang terhadap hukum hudud di Kelantan.

Tetapi kedudukan mereka agak aneh dan goyah sekiranya ramai ahli Umno menyokong RUU PAS pada sidang parlimen akan datang. Malah pemimpin golongan sederhana seperti Dr Dzulkefly Ahmad (PAS) dan Mustapa Mohamed (Umno) menggesa hudud diberi peluang.

Reaksi MCA, Gerakan dan DAP buat masa ini menggambarkan mereka itik tempang. Kesemua mereka bergantung kepada kepimpinan Melayu bagi membolehkan mereka kekal relevan di dalam lanskap politik tempatan.

Walaupun berbicara soal mempertahankan perlembagaan dan hak demokrasi, kedua-dua MCA dan gerakan telah membuat keputusan aneh menyokong Pota dan Akta Hasutan. Mereka tak mampu bersuara dan menyoal mengapa Umno membenarkan kepimpinannya di Kelantan menyokong hudud PAS.

DAP telah membuat keputusan aneh mengkritik dan memutus hubungan dengan presiden PAS tetapi kekal sebagai rakan PAS di dalam Pakatan Rakyat. Malah ia turut serta akan berkempen di dalam pilihanraya kecil Permatang Pauh.

Ketiga-tiga parti ini bagaimanapun menyalahkan satu sama lain kerana tidak menghalang rakan Melayu-Islam mereka menyokong Kanun Jenayah Syariah 1993. MCA, Gerakan dan DAP adalah pesaing dan saling ingin mengukuhkan sokongan melalui Umno dan PAS yang dilihat kunci kepada tampuk kuasa.

Tetapi kini, PAS dan Umno yakin mereka tidak perlu lagi melihat bagaimana reaksi rakan-rakan bukan Melayu mereka di dalam apa jua tindakan. Dengan pengaruh parti bukan Melayu semakin kabur, kita kecewa melihat parti-parti berasaskan kaum Cina itu hilang arah dan tujuan.

Liow Tiong Lai, Mah Siew Keong dan Lim Kit Siang masih hidup di dalam kepompong politik mereka. Percakaran tanpa henti ketiga-tiganya di dalam pelbagai isu boleh diselesaikan sekiranya mereka duduk semeja dan berbincang. Namun kegagalan ini menggambarkan mereka tidak lagi relevan.

Malangnya MCA, Gerakan dan DAP hanya mahu bertekak sedangkan pengaruh parti berasaskan kaum Bukan Melayu telah semakin dipinggirkan dek kerana agenda Melayu-Islam yang semakin memuncak.

- See more at: http://bm.theantdaily.com/Terkini/Tentang-hudud-MCA-Gerakan-dan-DAP-yang-seumpama-itik-tempang#sthash.ukfSzrRc.dpuf

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-