Saturday, May 30, 2015

Hudud: Perangkap UMNO mengena?

GELANG PATAH, 30 MEI: Pembentangan Hudud Kelantan di Parlimen yang masih tidak nampak kelibatnya seolah-olah mebenarkan hakikat PAS sudah terjatuh dalam perangkap UMNO dan BN.

Menurut Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang, usaha Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang akan menemui jalan buntu berikutan realiti politik semasa yang dihadapai Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Kit Siang menyatakan Najib sedang berada dalam krisis keyakinan terhadap kepimpinannya dan terpaksa memilih antara dua blok iaitu 48 orang ahli parlimen Sabah dan Sarawak yang tidak menyokong Hudud dan 21 ahli parlimen PAS.

“Adakah Najib bersedia hilang sokongan daripada 48 orang Ahli Parlimen Sabah dan Sarawak, sekaligus hilang sokongan majoriti di parlimen dan jawatan perdana menteri?

“Atau dia akan sokong usul PAS oleh Hadi bagi menarik minat 21 orang Ahli Parlimen PAS?” soal Kit Siang.

Hadi sebelum ini bertegas Hudud Kelantan akan mendapat sokongan UMNO di Parlimen ekoran kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom yang mengatakan Pusat akan menyokong Hadi dalam pelaksanaan undang-undang itu.

Namun permainan licik UMNO-BN itu sedikit demi sedikit terserlah apabila sehingga kini hudud Kelantan masih tidak mendapat ruang dalam sidang parlimen.

“Dalam keadaan itu, tidak hairanlah usul persendirian rang undang-undang syariah Presiden PAS tidak muncul-muncul walaupun di dalam kertas perintah mesyuarat parlimen sekarang,” kata Kit Siang. – Roketkini.com

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-