Thursday, May 21, 2015

Ingat Muhyiddin, lembaga pengarah 1MDB tiada kuasa tanpa Najib

HARAKAHDAILY
KUALA LUMPUR: Meskipun PAS mengalu-alukan keberanian Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menggesa agar anggota lembaga pengarah 1MDB dipecat, namun PAS ingin mengingatkan beliau bahawa lembaga pengarah 1MDB sebenarnya tidak berkuasa tanpa kehadiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sebagai penasihat 1MDB.

"Tindakan Muhyiddin menyalahkan lembaga pengarah 1MDB tanpa melibatkan Najib hanyalah jalan pintas Umno mencari kambing hitam," kata Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.
Beliau berkata, 1MDB adalah sebuah syarikat milik Kementerian Kewangan, apakah ahli lembaga pengarah boleh membuat keputusan perniagaan yang melibatkan kerajaan Malaysia tanpa pengetahuan Kementerian Kewangan yang diterajui Najib.

Contohnya, kata beliau ahli lembaga pengarah 1MDB tidak mungkin dapat menpengaruhi Kerajaan Malaysia untuk menjamin bon-bon yang dikeluarkannya tanpa kelulusan Kementerian Kewangan.

"Mungkinkah 1MDB dapat membeli tanah TRX dan lapangan terbang Sungai Besi pada harga sebegitu murah hanya dengan pengaruh yang dimiliki ahli pengarahnya sahaja?

"Siapa pun tak percaya," katanya.

Beliau berkata, video taklimat tertutup Muhyiddin juga menunjukkan bagaimana Umno menipu rakyat hidup-hidup selama ini.

Di depan rakyat, ujarnya 1MDB dikatakan berpotensi besar dan tiada masalah tetapi apabila berdepan sesama sendiri, mereka mengakui 1MDB bermasalah.

"Sehingga Muhyiddin berani menyuruh Najib untuk bertanggungjawab ke atas apa yang dilanda 1MDB, anggaplah ini sekadar sandiwara Umno mencari kambing hitam untuk kemelut 1MDB," ujarnya lagi.

Tambah beliau, tanpa kuasa dan pengaruh tertinggi di Malaysia, tidak mungkin 1MDB dapat menghimpun hutang sebanyak RM42 bilion daripada pelbagai sumber termasuklah Lembaga Tabung Haji, Kumpulan Wang Amanah Persaraan (KWAP) dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

"Kepada ahli pengarah 1MDB, sekarang masanya untuk tampil menceritakan segalanya sebelum terlambat," katanya. - HARAKAHDAILY

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-