Friday, October 9, 2015

Amaran tindakan kepada air jampi komersial

NIK AMIRULMU’MIN NIK MIN
KUANTAN - Jabatan Kesihatan Negeri Pahang memberi amaran akan mengambil tindakan terhadap pihak yang didapati menjual produk air jampi tanpa lesen dikeluarkan Kementerian Kesihatan secara komersial di negeri ini.

Pengarahnya, Dr Zainal Ariffin Omar berkata, produk air jampi dikategorikan sebagai air minuman berbungkus yang tertakluk kepada Peraturan 360B(1A), Peraturan-Peraturan Makanan 1985.

Menurutnya, berdasarkan peraturan itu, semua punca air minuman berbungkus bagi tujuan perdagangan atau perniagaan termasuk air jampi perlu dilesenkan sebelum dibotolkan dan dijual.

”Ia selaras dengan persetujuan di antara Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) supaya Kementerian Kesihatan mengambil tindakan penguatkuasaan terhadap penjualan air jampi kerana ia di bawah bidang kuasa mereka,” katanya.

Beliau mengulas isu ”Air Jampi Dijual Secara Berleluasa” yang dilaporkan akhbar Sinar Harian, 27 September lalu.

Menurutnya, Jabatan Kesihatan Negeri Pahang serius terhadap isu penjualan sebahagian air jampi secara komersial di pasaran tempatan.

”Kita dapati pihak terlibat menggunakan pengaruh agama untuk tarik pembeli sedangkan ia hanya air kosong sama,” katanya.

Pihaknya akan mengambil tindakan penguatkuasaan terhadap penjualan air jampi berdasarkan Seksyen 4 (1)(f), Akta Makanan 1983.”Kegagalan pihak terlibat mematuhi peraturan itu boleh didenda tidak melebihi RM5,000 atau penjara tidak lebih dua tahun.

Kita minta semua pihak termasuk pengilang, pengedar dan penjual tidak menjual produk air minuman berbungkus yang tidak dilesenkan oleh Kementerian Kesihatan,” katanya.

Menurutnya, mereka juga tidak boleh memaparkan akuan kesihatan tanpa kebenaran di bawah Peraturan 18, Peraturan-Peraturan Makanan 1985 pada label produk air itu.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-