Thursday, October 29, 2015

Henti beri alasan bodoh, kata Pua kepada Arul

OLEH MD IZWAN
Ahli Parlimen DAP Tony Pua dalam menjawab kenyataan Presiden 1Malaysia Development Berhad (1MDB) Arul Kanda Kandasamy berkata jangan beri alasan “bodoh” dan sahut cabaran berdebat secara langsung.Gambar fail The Malaysian Insider, 29 Oktober, 2015.

Arul Kanda Kandasamy digesa berhenti memberi alasan "bodoh" dan menyahut cabaran untuk berdebat secara langsung, kata Ahli Parlimen DAP Tony Pua, menjawab kenyataan Presiden 1Malaysia Development Berhad (1MDB) itu yang mahu beliau meletak jawatan sebagai ahli Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) terlebih dahulu jika mahu berdebat dengannya.

Pua tidak terkejut dengan kenyataan Arul yang membuat syarat yang dianggapnya mengarut tersebut, serta mempersoalkan mengapa orang kuat 1MDB itu begitu takut untuk berdepan dengannya sedangkan ahli PAC Barisan Nasional (BN) lebih ramai daripada pembangkang.

"Berhenti beri alasan bodoh dan terima cabaran saya," kata Pua pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

"Saya tidak terkejut langsung dengan kenyataan Arul yang terima cabaran dan buat syarat tidak masuk akal langsung.

"Mengapa sangat bimbang jawatan saya dalam PAC? Ada 13 ahli PAC BN, malah pengerusi sudah kata mereka tidak akan ambil tindakan untuk singkir saya daripada PAC.

"Sebagai penjawat awam, Arul tidak boleh membuat kenyataan menghina PAC dan Parlimen," katanya.

Pua dalam satu kenyataan awal hari ini menggesa Arul menerima cabarannya mengadakan wawancara secara terbuka yang disiarkan secara langsung di kaca televisyen membincangkan isu 1MDB yang masih belum diperjelaskan.

Dalam kenyataan balasnya selepas itu, 1MDB mengeluarkan kenyataan Arul setuju menyahut cabaran Pua itu tetapi ahli Parlimen DAP itu mesti terlebih dulu meletak jawatan sebagai ahli PAC bagi memelihara integriti jawatankuasa itu yang ketika ini sedang menyiasat 1MDB dan bagi mengelakkan konflik kepentingan.

Pua berkata kepada pemberita hari ini, isu konflik kepentingan tidak berbangkit kerana perkara yang dipertikaikan adalah berkaitan dengan kepentingan awam.

"Tiada undang-undang yang mengatakan saya tidak boleh bangkitkan isu kepentingan awam walaupun saya masih dalam PAC.
"Sangat tidak relevan apabila Arul berkata wujud konflik kepentingan," katanya. – 29 Oktober, 2015.

MENYUSUL LAGI

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/henti-beri-alasan-bodoh-kata-pua-kepada-arul#sthash.9DD7g25Z.dpuf

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-