Saturday, October 3, 2015

Melayu jangan takut jadi rasis di negara sendiri

Oleh Athirah Huda Zalhe
BANGI, Sabtu – Bangsa Melayu perlu berani dan bersatu untuk mempertahankan Malaysia daripada terus dikuasai bangsa lain tanpa bimbang dengan sebarang bentuk hentaman yang kononnya bersifat rasis.

Pensyarah Kanan Institut Pengajian Cina, Universiti Malaya, Dr Ahmad Murad Abd Halim, berkata masalah utama yang berlaku dalam kalangan bangsa Melayu adalah takut untuk mempertahankan hak di negara sendiri dan membiarkan ia terus didominasi oleh bangsa lain terutama kaum Cina.

“Masalah yang berlaku di antara Melayu dan Cina adalah persaingan antara mereka terutama dalam sektor ekonomi yang didominasi oleh kaum Cina.

“Sedangkan di negara lain seperti Jepun, Korea dan Afrika, sektor ekonomi mereka didominasi oleh bangsa tempatan iaitu bangsa mereka sendiri. Jadi mengapa di Malaysia, bukan orang Melayu yang mendominasi sektor tersebut?” katanya dalam Syarahan Pemikiran Global yang bertajuk Strategi Pemikiran Masyarakat Asia Timur di sini, hari ini.

Katanya, 70 peratus ekonomi di Malaysia merupakan dominasi daripada kaum Cina kerana kelebihan yang ada pada mereka ini adalah kerjasama dan sentiasa bertindak dalam kumpulan selain pelbagai bentuk strategi yang licik untuk memajukan sesuatu yang mereka lakukan.

“Kaum Cina mempunyai banyak strategi sehingga dibukukan untuk dibaca dan dihafal bagi membantu bangsa mereka.

“Mereka boleh diibaratkan, mula-mula jadi tetamu kemudian jadi tuan, mula-mula jadi kuli kemudian jadi majikan,” katanya.

Mengulas lanjut, Dr. Ahmad Murad menggesa orang Melayu untuk bangkit dan yakin melawan dominasi tersebut sekaligus mempertahankan hak utama Melayu di Malaysia.

“Bila kita (orang Melayu) jadi rendah diri, itulah yang membawa kepada dominasi dari kaum lain terutama Cina.

“Cuba kita contohi bangsa Arab yang tegas kerana realitinya Melayu tidak tegas dan sebab itulah orang Melayu mudah kena tipu,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-