Tuesday, November 24, 2015

Apa rasional Izzah didakwa di bawah SOSMA?

Khairil Ashraf 
November 24, 2015

Prof Madya Dr Azmi Sharom berpandangan, SOSMA hanya digunakan kepada individu yang melakukan keganasan dan perbuatan Nurul Izzah bergambar adalah subjektif
PETALING JAYA : Cadangan supaya Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar dikenakan dakwaan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (SOSMA) dan Seksyen 124 Kanun Keseksaan kerana menderhaka dianggap menggelirukan.

Pensyarah Undang-undang Universiti Malaya (UM), Prof Madya Dr Azmi Sharom berpandangan, SOSMA hanya digunakan kepada individu yang melakukan keganasan.

“Soalan itu tidak dijawab..berasaskan kesalahan apa dia (Nurul Izzah) dituduh? Sebelum kita menyiasat sesuatu, kita ada kesalahan seperti mencuri ke, bunuh ke..jadi apa kesalahan dia?Saya tak faham.

“Saya rasa soalan itu perlu ditanya kepada Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar. Apakah kesalahan dia yang menjustifikasikan penggunaan SOSMA untuk menyiasat dia. Sebab SOSMA itu seharusnya digunakan atas kesalahan keganasan dan sebagainya,” katanya kepada FMT.

Azmi berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kenyataan Khalid, di mana Nurul Izzah boleh ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (SOSMA) dan Seksyen 124 Kanun Keseksaan berikutan pertemuannya yang dibuatnya dengan waris kesultanan Sulu, Jacel Kiram pada 9 November lalu.

Ditanya apakah tindakan Nurul Izzah bergambar itu boleh dianggap menderhaka?

Pensyarah undang-undang itu berpendapat ia sesuatu yang subjektif.

“Kita tidak tahu situasinya. Mungkin perkara itu berlaku secara spontan. Bukan dia yang jemput (ke majlis itu). Mereka semua tetamu kepada kerajaan Filipina.

“Kerana dia bergambar dengan anak Sultan Sulu bukan semestinya dia menyokong Sultan Sulu. Kitapun tak tahu anak Sultan Sulu sokong bapa dia atau tidak. Kalau macam itu, kalau saya ambil gambar dengan Marina Mahathir, adakah saya menyokong (Tun Dr) Mahathir Mohamad,” soalnya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-