Monday, November 9, 2015

G25 jumpa Mahathir, Muhyiddin, tapi akui berkecuali

Kumpulan tokoh Melayu terkemuka (G25) menjarakkan diri daripada dakwaan seorang ahlinya yang menyokong Datuk Seri Najib Razak kekal sebagai Perdana Menteri dengan berkata kumpulan itu kekal berkecuali dan tidak menyebelahi mana-mana pihak.

G25 dalam satu kenyataan malam semalam merujuk kepada kenyataan Mohamed Tawfik Ismail diThe Star bahawa Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin ada berjumpa dengan mereka pada Oktober lalu berhubung rancangan menolak Najib tetapi kumpulan itu dikatakan tidak bersetuju.

Tawfik juga memberitahu akhbar harian berbahasa Inggeris itu bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad pada majlis yang berasingan juga meminta G25 melakukan perkara yang sama.

"Kami percaya bahawa walaupun kuasa politik boleh berubah dari semasa ke semasa, namun, badan kehakiman, penguatkuasaan undang-undang dan agensi kawal selia dan perkhidmatan awam mesti kekal bebas untuk mewujudkan keyakinan dalam profesionalisme dan kesinambungan sistem pentadbiran.

"Kami membuat kenyataan ini dengan jelas kepada pemimpin-pemimpin berpengaruh bahawa kami telah berjumpa dengan raja-raja Melayu, Dr Mahathir dan Muhyiddin," kata G25 dalam satu kenyataan.

"Oleh itu, kami ingin menegaskan bahawa kami ingin kekal di atas jurang politik supaya boleh menawarkan nasihat yang membina mengenai pembaharuan yang diperlukan untuk menjadikan Malaysia sebuah negara lebih baik dan dihormati di tanah air dan di peringkat antarabangsa bagi tadbir urus yang baik."

G25 berkata matlamatnya tetap sama - melihat Malaysia sebagai sebuah negara majmuk - dan bahawa ia telah menemui kedua-dua belah jurang politik ke arah matlamat tersebut.

Objektif ini boleh dicapai melalui melalui pembaharuan dalam pentadbiran agama dan tadbir urus keseluruhan, kata G25 lagi.

[Baca berita penuh]

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-