Friday, November 20, 2015

JAWI: Kursus perkahwinan Yapeim di Paris jimatkan kos

Shakira Buang 
 Hari ini, 8:53 malam Hari ini, 9:13 malam
Kursus perkahwinan yang dijalankan oleh Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (Yapeim) di Paris, Perancis adalah bagi menjimatkan kos, dakwa Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah (JAWI), Paimuzi Yahya.

"Dari segi ekonomi memang jimatkan bajet pelajar di luar negara untuk kursus perkahwinan," kata Paimuzi pada sidang media selepas Majlis Mahabbah Alumni Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) di Bangi lewat petang tadi.
Paimuzi berkata ini kerana pelajar Islam di luar negara tidak perlu berbelanja lebih semata-mata mahu pulang ke Malaysia bagi menghadiri kursus tersebut.

"Apabila (kursus) dibuat di luar negara kita kumpulkan 150 orang dan penceramahnya dua atau tiga orang di mana belanjanya memang sedikit.

"Itulah keuntungan yang akan diperolehi pelajar luar negara (tanpa perlu balik ke Malaysia untuk hadir kursus)," katanya yang juga adalah Yang Dipertua Persatuan Kakitangan Perkhidmatan Ugama (PKPU).

Menurutnya, pelajar diwajibkan untuk menghadiri kursus tersebut.

"Sekarang ini memang peraturan kita bakal pengantin baru perlu menghadiri kursus pra perkahwinan kerana bila balik nanti tak perlu berkursus lagi. Sijil yang dikeluarkan oleh JAWI laku di seluruh negara dan sepanjang masa," kata Paimuzi.
Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai dakwaan NGO Pusat Pemantauan dan Pendedahan Maklumat Kebangsaan (NOW) pada Isnin lalu bahawa wang Yapeim sebanyak RM290,000 digunakan bagi kursus perkahwinan di Perancis bagi memastikan pelajar Malaysia di negara itu tidak terpengaruh dengan LGBT.

Kursus program yang dinamakan ‘Simposium Perdana Paris: Isu Perkahwinan, Kekeluargaan, Keusahwanan dan Pengurusan’ yang diadakan pada bulan Disember tahun lalu adalah anjuran bersama Jakim, JAWI, Yapeim, MAIWP dan PKPU.

Pengarah NOW, Akmal Nasir, juga mempersoalkan sama ada Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom terbabit merasmikan kursus perkahwinan pada bulan Disember tahun lalu.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-