Sunday, November 22, 2015

Sekeping foto 'tewaskan' Nurul Izzah

OLEH NORLAILI ABD RAHMAN
DI KUALA LUMPUR - 22 NOV 2015
Apatah lagi hanya 15 tetamu sahaja yang dijumpat oleh penganjur program yang mana sudah pasti program tersebut dijalankan di dalam keadaan yang rapat dan mesra. Pencerobohan Lahad Datu di Sabah sehingga mengorbankan perwira-perwira negara hanya berlaku dua tahun lalu.
Setelah dikritik oleh pelbagai pihak, baru semalam Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar membuat permohonan terbuka sambil memberi penjelasan sebenar mengenai isu bergambar dengan Jacel Kiram pada 9 November lalu.

Menurut Nurul Izzah, beliau tidak mengenali wanita tersebut dan tidak mengadakan sebarang mesyuarat atau pertemuan dengan anak penceroboh Lahad Datu, Sultan Jamalul Kiram.

Katanya Itu hanyalah gambar biasa yang diambil oleh setiap peserta program yang dianjurkan Majlis Hubungan Filipina dan Institut Demokrasi Asia di Manila, Filipina.

“Semua yang hadir di program tersebut telah bergambar dengan saya sebagai tanda sokongan terhadap laporan Kumpulan Kerja Mengenai Penahanan Tanpa Bicara Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (United Nation Working Group on Arbitrary Detention) yang menggesa agar Datuk Seri Anwar Ibrahim dibebaskan serta-merta,” katanya di dalam satu kenyataan media semalam.

Sengaja atau tidak, Nurul Izzah, 35, sepatutnya sudah matang untuk menilai impak daripada tindakannya bergambar dengan Jacel. Biarpun mendakwa tidak pernah berkenalan dengan Jacel, apakah mungkin anak sulung Ketua Pembangkang itu langsung tidak perasan tentang kewujudan Jacel?

Apatah lagi hanya 15 tetamu sahaja yang dijumpat oleh penganjur program yang mana sudah pasti program tersebut dijalankan di dalam keadaan yang rapat dan mesra. Pencerobohan Lahad Datu di Sabah sehingga mengorbankan perwira-perwira negara hanya berlaku dua tahun lalu.

Kubur-kubur mereka masih merah, memori rakyat Malaysia terhadap kekejaman pengganas Sultan Jamalul Kiram masih belum luput dan keluarga mangsa masih meratapi pemergian orang yang mereka kasihi demi mempertahankan negara.

Tidak sepatutnya Nurul Izzah bersikap tidak sensitif di dalam hal ini.

Tidakkah sebagai seorang pemimpin rakyat yang mempunyai latar belakang pendidikan yang tinggi, Nurul Izzah tidak boleh membuat keputusan segera untuk mengelakkan daripada melakukan perbuatan yang boleh mengguris hati rakyatnya sendiri? Tidakkah beliau arif bahawa sekeping gambar boleh membawa 1001 cerita, sama ada benar atau dusta?

Nampak gayanya, Nurul Izzah kalah mudah di dalam perang persepsi ini hanya kerana dek sekeping gambar atau mungkin kerana terlalu ghairah untuk membebaskan bapanya daripada penjara tanpa mengira dengan siapa beliau bersekutu. Perjuangan peribadi ini nampak gayanya memakan diri sendiri.

Walau apapun, ucapan maaf telah dihulurkan selepas hampir dua minggu gambar tersebut diambil dan kemudiannya disebarkan.

Agak lama masa yang diambil oleh anak kesayangan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail ini untuk memberi penjelasan dan dalam masa yang sama sanggup membiarkan hati-hati ahli keluarga perwira negara dan rakyat Malaysia amnya terguris dengan tindakan beliau.


Tidakkah beliau arif bahawa sekeping gambar boleh membawa 1001 cerita, sama ada benar atau dusta?

Sedangkan ungkapan maaf tersebut boleh dibuat sesegera mungkin sebagai tanda beliau memang terkhilaf dan tidak berniat untuk menyakiti hati sesiapa sebagaimana yang diucapkan di dalam kenyataan medianya semalam.

Semoga insiden ini memberi iktibar kepada semua supaya tidak mudah bermain api.

Biar apa pun pegangan politik kita, jangan sesekali kita lupa ini tanah kita yang selamanya perlu dipertahankan walau dengan apa cara sekali pun termasuklah bergadai nyawa atau bermandi darah.-MalaysiaGazette

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-