Tuesday, December 1, 2015

PAS: Diperkuda, memperkuda

Butiran Diterbitkan: 01 Disember 2015 Ditulis oleh Mohd Shahir


Bila Khalid Samad kata PAS 'perkuda' PKR , tiada siapa pun percaya kerana orang tahu karakter PAS bukan seperti parti lain yang tidak menghormati urusan dalaman parti rakan. PAS tidak pernah campurtangan tentukam siapa patut dipilih dan siapa patut ditolak dalam parti rakan.

Beliau cuba melaga lagakan PAS dengan rakan tahaluf siasinya PKR dengan menggunakan perkataan 'perkuda'kan kerana tahu tiada siapa yang akalnya sihat tidak merasa terhina jika diperkudakan.

Alhamdulillah kepimpinan PAS pada hari ini kelihatannya lebih sihat 'akalnya' berbanding ketika dahulu. Kerana terlalu banyak beralah ketika dahulu, PAS diserang bertalu talu oleh UMNO dengan serangan serampang dua mata soal menjaga kesucian agama Islam dan mempertahan kepentingan orang melayu sehingga PAS terkorban hilang dokongan orang orang Islam yang menjadi teras sokongannya.

UMNO menang 87 kerusi kerana orang melayu termakan dakyah ini.

PAS berjaya diberi persepsi diperkudakan oleh DAP malah oleh PKR pun ketika itu. Pemimpin PAS ketika itu ada yang bagai jadi burung kakak tua yang sekadar mengajuk kata kata yang ditetapkan oleh tuan mereka. Malah media rasmi PAS, Harakah pun ketika itu seolah olah bukan suara PAS. Tapi suara pihak lain.

Khalid Samad sebenarnya gagal menyembunyikan kegelisahan beliau dan rakan rakannya ekoran semua langkah mereka semakin sumbang mambang.

PAN hidup bergantung kepada dokongan DAP dan kumpulan tertentu dalam PKR yang pro DAP. Apapun DAP berada pada tangga teratas hierarki kumpulan songsang ini manakala PAN sekadar alat khas bagi menjayakan agenda mereka.

Gelisahnya mereka tidak lagi dapat disembunyi bila cubaan demi cubaan mereka di Selangor gagal, kerana Azmin Ali, Menteri Besar Selangor yang juga Timbalan Presiden PKR adalah seorang yang faham sangat realiti politik dan arus sentimen akar umbi.

Bila mereka berjaya dalam agenda mereka di Pulau Pinang, bersama DAP dan AMK Pulau Pinang menyingkirkan PAS, kegelisahan politik merebak pula ke Pulau Pinang. Kaum cina dari kalangan DAP tempatan bangkit menolak kepimpinan Lim Guan Eng. Kini suara suara akar umbi DAP semakin berbunyi. Di Johor, bekas Pengerusi DAP Johor mahu mereka ini ditolak. Rumah gila Soviet (Soviet Madhouse) dilabel olehnya. Di Kedahpun sama.

Kongres PKR yg baru berlangsung adalah gambaran sentimen akar umbi PKR yang mahu hubungan dengan PAS diperkukuhkan. Alasannya kerana tanpa PAS, PRU14 adalah fatal untuk semua pembangkang.

PAS pula menegaskan boleh bekerjasama dalam isu isu kepentingan bersama. Dan menuntut dihormati prinsip dan dasar perjuangan PAS yang tidak boleh dikompromi.

Ini bukan baru. Sejak dulupun begitulah pendirian PAS. Yang sanggup menggadai prinsip perjuangan PAS, akan segera ditolak oleh ahli.

Kumpulan yang mahu melihat PAS disisihkan kini bagaikan terkejut dari lena bila mendapati kini mereka rupanya yang sedang tersisih.

Ini termasuk beberapa pimpinan negeri yang kerjanya bukan membina hubungan tetapi menambah ketegangan dalam tahaluf yang sepatutnya berjalan harmoni. Ternyata haluan mereka bertentangan.

Ada yang ketawa kecil bila Rafizi dalam Kongres PKR menyebut tentang betapa perhatian perlu diberi kepada pendidikan moral dalam PKR. Perlu tarbiyyah. Perlu ada usrah!. Ini dilaporkan di TV.

Saya sokong. Moga tiada lagi jenis yang sanggup mengarang sehingga 91 muka surat memfitnah orang. Atau terpaksa mengambil giliran mengaku salah meminta maaf di mahkamah kerana memfitnah orang.

PAN bukan main cuba menggambarkan kononnya bila kumpulan mereka keluar dari PAS, maka PAS telah menjadi lemah dan akan mati. Konon PAN adalah kapal penyelamat kerana PAS akan karam.

Tapi Khalid Samad yang menuduh PAS 'perkuda'kan PKR telah secara tidak langsung memberi mesej yang bisa membuat kita tersenyum.

Dalam pada kita secara fizikal melihat dengan mata kepala gelombang sokongan rakyat yang semakin besar menyokong PAS , termasuk keahlian baru hampir 10 ribu setiap bulan, Khalid Samad baru mengesahkan PAS yg baru sebelum Jun 2015 lalu dipandang menjadi kuda dan alat kepada DAP, kini di bawah kepimpinan mantap Presiden PAS , Dato' Seri Hj Abdul Hadi Awang dan pasukannya yang bersatu telah berjaya merubah persepsi lalu.

Dulu ditohmah diperkuda. Sekarang ditohmah memperkuda.

Jika begitu adakah PAS sekarang makin bertambah kuat atau lemah sudah nak mati seperti dakwaan mereka?

HJ AHMAD AMZAD HASHIM
Pengarah
Jabatan Penerangan PAS Pusat
1hb. Disember 2015

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-