Tuesday, February 16, 2016

Perunding penghijrahan Sirul pula ancam dedah semua

15 Feb 2016, 11:30 malam 15 Feb 2016, 11:36 malam
Robert K Chelliah, perunding penghijrahan yang membantu bekas polis elit Sirul Azhar Umar, mengugut mendedahkan perbualan peribadi mereka jika beliau dinamakan dalam senarai lima orang yang mahu didedahkan.

Chelliah, rakyat Australia kelahiran Malaysia, berkata beliau akan mendedahkan tahap akses pegawai-pegawai tinggi Malaysia terhadap Sirul ketika dalam tahanan imigresen di Sydney, jika Sirul “mempolitikkan bantuan politik (Chelliah)”

“Saya akan dipaksa mendedahkan bentuk perbualan-perbualan dia dengan saya dan perbualan kami dengan peguam Malaysianya,” kata Chelliah kepada akhbar negara kanggaru itu, The Australian.

Harian itu melaporkan Chelliah bertindak sebagai perunding penghijrahan Sirul sejak Februari tahun lalu.

Chelliah mendakwa beliau cuba “memujuk (Sirul) tampil dengan kebenaran” tetapi “proses itu dirampas oleh beberapa pihak berkepentingan dalam cawangan khas dan sistem politik Malaysia”.

Sirul disabitkan membunuh wanita Mongolia Altantuya Shaariibuu dan dijatuhi hukuman mati bersama rakan sekerja Azilah Hadri.

Dalam video dari Pusat Tahanan Villawood di mana dia ditahan, Sirul berkata akan menamakan individu yang didakwa cuba merasuah atau memujuknya mengaitkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam kes pembunuhan Altantuya.
Peguam Americk Sidhu (gambar) membuat tanggapan awal bahawa beliau percaya lima orang itu termasuk Chelliah.

Americk juga berkata, kemungkinan besar pihak lain ialah anggota parlimen PAS Datuk Mahfuz Omar, bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, bekas pemimpin akar umbi Umno Khairuddin Abu Hassan dan Editor Sarawak Report Clare Rewcastle-Brown.

Americk pernah menjadi peguam kepada mendiang penyiasat persendirian P Balasubramaniam, yang dikaitkan dengan kes itu ketika beliau diupah oleh rakan rapat Najib, Abdul Razak Baginda.

Abdul Razak telah didakwa bersubahat dalam pembunuhan Altantuya tetapi dibebaskan tanpa dipanggil membela diri.

[Baca berita asal]

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-