Sunday, February 14, 2016

Rakyat pula dipersalahkan kerana kemasukkan warga Bangla..........?

Wak setuju juga dengan cadangan kerajaan membawa masuk 1.5 juta warga Bangla ke Malaysia secara berperingkat-peringkat. Kita juga tidak patut menyalahkan kerajaan kerana terpaksa membawa masuk rakyat Bangla ni ke Malaysia.

Merujuk kepada alasan TPM, kerajaan terpaksa memenuhi kehendak majikan-majikan yang memerlukan pekerja-pekerja di bidang perladangan dan pembenaan. Kunun kata TPM bahawa rakyat tempatan tidak berminat untuk bekerja dalam bidang itu.

Mungkin juga perkara ini ada kebenaran nya, kerana boleh pir semua remaja-remaja di Malaysia ini berpelajaran dan berpendidikan 'tinggi' juga. Mungkin juga mereka tidak sanggup memperhambakan diri jadi kuli di ladang-ladang dan di sektor pembenaan dengan berkelulusan tinggi itu.

Dengan alasan-alasan seperti itu Wak sangat setuju kerajaan membawa masuk buruh-buruh dari Bangladesh seberapa banyak yang diperlukan oleh sektor pembenaan dan perladangan.

Akan tetapi kita jangan lupa bahawa bukan semua rakyat Bangla yang dibawa masuk itu sanggup bekerja di ladang dan disektor pembenaan. Mungkin juga pada perjanjian asalnya mereka bersetuju, akan tetapi tiada siapa yang boleh menjamin akuan mereka itu dipatuhi.

Sekarang kita sudah lihat banyak bukti bahawa warga Bangla ini tidak berminat langsung untuk bekerja di ladang-ladang atau di sektor pembenaan, kalau adapun bilangannya terlalu kecil jika dibandingkan dengan ramainya warga Bangla yang sedang berada di negara ini.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-