Monday, March 14, 2016

Adakah MoU 1.5 juta pekerja Bangladesh terbatal?

FMT Reporters

Kerajaan perlu memberi penjelasan status MoU itu susulan keputusan Kabinet menghentikan pengambilan pekerja asing.
PETALING JAYA: Kerajaan dituntut memberi penjelasan berhubung status Perjanjian Persefahaman (MoU) antara Malaysia dan Bangladesh susulan keputusan Kabinet menghentikan pengambilan pekerja asing berkuatkuasa Jumaat lalu.

Naib Presiden PAS, Idris Ahmad berkata, Timbalan Perdana Menteri selaku Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi perlu menjelaskan adakah MOU itu terbatal begitu sahaja?

“Apa reaksi di pihak kerajaan Bangladesh? Apakah kerajaan dikenakan apa-apa bayaran ganti rugi kerana membatalkan MoU ini?, soalnya menerusi kenyataan media, hari ini.

MoU itu ditandatangani pada pertengahan Februari lalu untuk membawa masuk 1.5 juta pekerja secara berperingkat untuk tempoh tiga tahun.

Perjanjian itu ditandatangani di Dhaka antara Menteri Sumber Manusia Malaysia Datuk Seri Richard Riot dan Menteri Pekerjaan Luar Negara dan Kebajikan Ekspatriat Bangladesh Nurul Islam.

Pada Sabtu, Zahid memberitahu Kabinet membuat keputusan menghentikan pengambilan pekerja asing berkuatkuasa serta merta kecuali pembantu rumah.

Idris berkata, kerajaan mesti mengotakan janji itu dan bukan sekadar janji bagi menghadapi Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak atau bertujuan meredakan kemarahan rakyat yang berdepan masalah pengangguran yang semakin serius.

“Memandangkan banyak sektor yang boleh melibatkan orang tempatan di sektor 3D (kotor, bahaya dan susah) maka kerajaan mesti membuat saringan semula untuk memastikan tenaga asing yang diperlukan sahaja untuk bekerja di negara ini. Selebihnya perlu dihantar balik ke negara mereka dan ditempatkan penduduk tempatan di sektor tersebut,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-