Saturday, April 23, 2016

Deklarasi Rakyat Tun M tak dapat sambutan anak muda

Faiz Zainudin

Ia hanya dihadiri kira-kira 50 orang sahaja.

SUBANG JAYA: Forum Deklarasi Rakyat `Anak Muda Selamatkan Malaysia’ yang diadakan di Subang Jaya malam tadi berlangsung dalam suasana hambar apabila ia hanya dihadiri kira-kira 50 orang sahaja.

Forum tersebut merupakan anjuran anak muda Pakatan Harapan (PH) yang dibuat bagi menyambung siri jelajah untuk menyingkirkan Datuk Seri Najib Razak Sebagai Perdana Menteri yang dicetuskan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad.

Penyelaras DAP Dusun Tua, Young Syefura Othman menerusi ucapan dalam forum berkenaan, menyeru anak muda tanpa mengira parti dan agama supaya berganding bahu menjayakan Deklarasi Rakyat dengan menurunkan tandatangan sebanyak mungkin mendesak Najib berundur.

“Kita bukan sahaja kena buang Najib tetapi kita kena tukar terus BN, kenapa saya kata anak muda kena terlibat, sebab Najib adanya GST, kerana Najib hutang negara meningkat, kerana Najib kos pengangkutan awam naik, subsidi pelajar dipotong.

“Itu sebab suara anak muda ini penting bagi menjayakan Deklarasi Rakyat kerana 60% undi datangnya dari anak muda dan undi ini menentukan halatuju negara sama ada Pakatan Harapan atau BN yang akan perintah negara, sebab itu saya dan rakan-rakan akan terus menghasut untuk anak muda bersama menyokong Deklarasi Rakyat,” katanya.

Dalam pada itu, Timbalan Angkatan Muda Keadilan (AMK), Dr Afif Bahardin semasa menyampaikan ucapannya berkata, negara akan kekal diperintah Barisan Nasional (BN) sekiranya sistem pilihanraya gagal dipulihkan.

Katanya, bagi memastikan sistem pilihanraya dapat dipulihkan daripada kerajaan pimpinan BN, Deklarasi Rakyat mesti dijayakan kerana itu sahaja pilihan yang rakyat ada.
]
Seorang peguam pembangkang Syahredzan Johan pula berpendapat ketika berucap berkata, agenda Deklarasi Rakyat tidak seharusnya meletakkan agenda perjuangan membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim semata-mata kerana itu tidak akan mampu menarik rakyat untuk bersama.

“Reformasi sistem itu kita kena buat, ini bukan soal Mahathir, soal Lim Kit Siang, soal Mat Sabu atau soal Anwar Ibrahim,” katanya.

Malah, tambah Syahredzan, Pakatan Harapan kena akur dan mengatur strategi baharu dengan memikirkan siapa individu dari pembangkang yang layak diangkat sebagai Perdana Menteri, selain Anwar, kerana itu akan mengembalikan keyakinan rakyat.

Sementara itu, Pemimpin Muda PKR Cabang Kelana Jaya, Najwan Halimi pula berpendapat, dia tidak menolak kemungkinan tiadanya agenda perjuangan anak muda menerusi tuntutan Deklarsi Rakyat antara punca kurangnya sambutan daripada golongan itu.

Sehubungan itu, dia mencadangan supaya, beberapa agenda untuk anak muda diletakkan dalam senarai tuntutan antaranya isu pengangguran, pendidikan dan rumah untuk anak muda.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-