Sunday, April 24, 2016

'GST, 1MDB juga isu tempatan di Sarawak'

Bede Hong
Sejak dua hari lalu, pemimpin DAP dilihat menggunakan kempen mereka untuk menyerang hubungan antara kerajaan BN Sarawak dan rakan sejawatannya dari pusat.

Mereka berkata ahli parlimen Sarawak sama bersalah kerana menaikkan kos sara hidup dengan membenarkan GST untuk melalui Parlimen BN yang dikuasai pada tahun 2013.

Pemimpin pembangkang juga berkata BN negeri harus sama dipersalahkan kerana skandal kewangan 1MDB.

"Malaysia telah menjadi sangat, sangat terkenal. Rasuah total. Lima puluh tujuh tahun di bawah kerajaan BN yang sama," pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang memberitahu orang ramai di Bau dan Batu Kawah, malam tadi. Kedua-dua bandar-bandar majoriti Cina itu terletak berhampiran Kuching.

"Lima perdana menteri, tetapi tidak pernah sebelum ini kami lihat skandal kewangan yang mengelilingi dunia, kecuali di bawah (Perdana Menteri) Najib Razak," katanya.

Pemimpin BN Negeri berkata, mereka tiada kaitan dengan skandal 1MDB.

Pada Rabu lalu, Adenan mencabar pembangkang untuk berpegang kepada 'isu-isu tempatan.

"Saya cabar parti-parti pembangkang, terutamanya DAP. Jangan heret isu-isu nasional ke Sarawak. Lawan saya dan pasukan saya mengenai isu-isu tempatan. Jangan gunakan isu-isu nasional seperti 1MDB untuk menyerang Barisan Nasional Sarawak,"beliau dipetik berkata dalam The Borneo Post.

GST juga isu tempatan

Kerajaan negeri juga berkata bahawa GST, dilaksanakan April tahun lalu, merupakan isu nasional.

Christina Chew, yang mempertahankan kerusi DAP di Batu Kawah, menimbulkan rungutan rakyat tempatan mengenai kenaikan kos dan ekonomi disebabkan cukai yang dilaksanakan setahun lalu.

Abdul Aziz Isa, calon Melayu tunggal DAP yang akan bertanding di Stakan, berkata GST tidak mengecualikan sesiapa, termasuk rakyat Sarawak.

[Baca berita penuh]

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-