Wednesday, April 6, 2016

PM: 1MDB tak boleh dedah butiran pinjaman RM4 bilion

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata, 1MDB tidak dapat mendedahkan butiran pinjaman RM4 bilion daripada Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) atau KWAP yang diberikan kepada SRC International kerana maklumat berkenaan masih belum diaudit.

"Pihak 1MDB mempunyai amalan standard di mana hanya maklumat terperinci yang telah diaudit akan dikongsi kepada umum bagi memastikan maklumat tersebut tepat dan sahih,” katanya dalam jawapan bertulis parlimen.

Beliau mengulas soalan Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz (DAP-Raub) yang meminta menteri kewangan untuk menyatakan ke mana baki pinjaman RM4 bilion itu gunakan dan jika baki wang itu telah dikembalikan kepada KWAP.

Ini adalah kali kedua Mohd Ariff menyoal Najib berhubung wang KWAP yang digunakan oleh SRC International, bekas anak syarikat 1MDB mengenai pelaburan ke atas lombong arang batu di Mongolia.

"Dalam jawapan kepada soalan saya dalam sesi Parlimen dahulu (hanya) sebanyak RM10 juta dari RM4 bilion (pinjaman dari KWAP) digunakan untuk pelaburan ke atas 9projek) lombong arang batu di Mongolia.

"(Saya kini tanya) ke manakah baki dari RM4 bilion ini digunakan dan berapakah baki yang ada dalam dana ini dan sudahkah ia dikembalikan kepada KWAP," soal Mohd Ariff.

[Baca berita penuh]

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-