Sunday, May 1, 2016

Henti polis pengiring Mahathir tindakan tepat

Mohamed Nazri Abdul Aziz
KUCHING - "Tindakan menghentikan pengiring bermotosikal polis ke atas bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad merupakan tindakan tepat. Ia sepatutnya telah lama dilakukan," kata Menteri Pelancongan dan Kebudayaanm, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz hari ini.

Menurutnya, selama ini Dr Mahathir sendiri yang memilih untuk membahayakan dirinya dengan pergi ke pelbagai tempat bercakap dan berucap perkara yang mengguris hati pihak tertentu.

"Saya rasa tidak kena untuk kita berikan dia escort untuk dia ke tempat-tempat untuk menentang kerajaan yang memberikan dia kemudahan ini. Jadi saya kira keputusan ini sudah lama patut dilakukan tetapi kita harapkan dia akan sedar bahawa perbuatan itu sebenarnya bukan atas kepentingan negara.

"Tapi kalau dia terus juga saya rasa sudah sampai masa...kita tidak mahu bertanggungjawab terhadap beliau kalau beliau yang meletakkan dirinya sendiri dalam bahaya. Dari segi logik kenapa hendak bagi keistimewaan pada orang yang sebenarnya menentang kita balik. Kalau beliau pilih untuk hendak bertumbuk kita boleh bertumbuk, saya bersedia untuk bertumbuk dengan beliau bila-bila masa," katanya ketika ditemui media pada Program Merakyatkan Seni Budaya: Nilai Murni Gotong-Royong di Sekolah Kebangsaan Buntal, Pantai Damai, di sini.

Sebuah portal berita tempatan melaporkan baru-baru ini bahawa polis tidak lagi menyediakan perkhidmatan dua pengiring ke atas Dr Mahathir berkuatkuasa 28 April lalu.

Menyentuh isu lain, Nazri menafikan dakwaan pihak pembangkang kononnya menteri persekutuan datang ke Sarawak menjanjikan pelbagai peruntukan hanya sebagai sogokan kepada rakyat untuk meraih undi bagi BN.

Pilihan Raya Negeri Sarawak ke-11 akan berlangsung pada 7 Mei ini.

"Tidak ada peraturan dalam Akta SPR (Suruhanjaya Pilihan Raya) kita yang menghalang kerajaan untuk terus melakukan apa-apa tindakan yang sepatutnya dilakukan oleh kerajaan," katanya.

Lagipun, katanya beliau bersama beberapa anggota jemaah menteri persekutuan yang lain tidak mempunyai kaitan atau bertanding dalam PRN-11 ini dan mereka hanya menjalankan tugas sebagai menteri persekutuan.

Nazri turut membidas kenyataan Naib Ketua Umno Kota Raja, Hamidi Abu Bakar yang mendakwa tindakan beliau (Nazri) yang akan mengemukakan usul pemecatan Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Mukhriz Tun Dr Mahathir daripada Umno sebagai membawa kepada 'malapetaka' terhadap parti.

"Dr Mahathir used to advise us that as a medical doctor he said if there is any part of the body with cancer, you just cut it."

(Dr Mahathir pernah nasihatkan kita, sebagai seorang doktor perubatan beliau berkata jika mana-mana bahagian badan ada kanser, anda perlu memotongnya), kata Nazri. – Bernama

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-