Friday, May 13, 2016

Pas Selangor tetap bertanding Parlimen Sungai Besar

 AIDCNEWS


AIDCNews – 12/5/16 – PAS selangor akan terus bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Besar kerana kerusi itu adalah milik PAS sejak berdekad lamanya, kata Mohd Prasad bin Hanif, Ketua Penerangan PAS negeri.

“Pilihanraya Kecil Parlimen Sg Besar akan mendedahkan lawan dan kawan PAS. PRK ini akan meletakkan batu asas pertandingan di dalam PRU14. Sikap DAP terhadap Melayu dan Islam akan terlihat dan kawan serta lawan di dalam PKR juga akan zahir.

“Parlimen Sg Besar adalah kerusi PAS. Di sini, PAS telah berdepan dengan Barisan Nasional sejak berdekad lamanya. PAS Sg Besar dengan kekuatan 40 cawangannya disertai dengan kekuatan jentera dari seluruh negeri telah bersedia untuk menumbangkan Barisan Nasional.

“Walau sesiapa pun meletakkan calon melawan PAS, PAS Selangor akan terus mara,”katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Prasad juga menjawab cadangan sesetengah pihak agar PAS kembali ke meja perundingan bersama Pakatan Harapan bagi menghadapi PRK itu.

“PAS tidak akan kembali ke Pakatan Harapan kerana PAS tidak pernah berada di dalam Pakatan Harapan. PAS masih berada di dalam Pakatan Rakyat dan masih bertahaluf siyasi bersama PKR.

“PAS Selangor melihat keikhlasan pada tindakan, bukan sekadar ucapan politik dan retorik. Maka, sekiranya pelawaan rundingan tersebut ikhlas, maka pihak-pihak tersebut perlu membuktikannya,”katanya lagi.
Dalam perkembangan berkaitan, Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar sekali lagi mengulangi pendiriannya agar PAS dan Parti Amanah Negara (PAN) kembali bersama di meja rundingan.

Mahfuz berkata kedua-dua parti perlu membuang ego masing-masing dan mengiktiraf PAN sebagai sebuah parti politik yang sah.

“Tidak salah untuk PAS duduk berbincang dengan Amanah yang merupakan parti yang lahir dari pergolakan krisis dalaman PAS yang dianggap pengkhianat jika itu boleh membantu membina kembali imej PAS di persada politik Malaysia.

“Dan tidak salah juga untuk Amanah berbincang dengan PAS parti yang mereka begitu marah untuk mencari formula bagi mengalahkan UMNO BN.

“Kepada Amanah, saya harap buang kemarahan pada PAS dan kepada PAS juga buang rasa geram pada Amanah.

“Apa pun Parti Amanah telah wujud dan semua pihak perlu mencari jalan untuk menewaskan UMNO BN demi Rakyat dan Malaysia,”katanya dalam satu kenyataan.

Mahfuz berkata jika PAS boleh memaafkan bekas-bekas ahli UMNO yang menubuhkan Semangat 46 malah bergabung dengan parti serpihan itu dalam satu gabungan yang dinamakan Angkatan Perpaduan Ummah (APU), maka tidak salah parti Islam itu mengulangi episod yang sama dengan PAN

“Parti yang pernah mengkhianati PAS pada 1978 dalam PRU 1990. Persoalannya salahkah kalau PAS dan Amanah duduk berbincang dan bekerjasama untuk MENGALAHKAN UMNO BN pada PRK dan PRU14 akan datang,”katnya lagi.
Sementara itu, Pengarah Komunkikasi PAN, Khalid Abdul Samad membayangkan akan berlaku pertandingan tiga penjuru antara Pakatan Harapan, PAS dan Barisan Nasional dalam PRK Sungai Besar.

Katanya, Pakatan Harapan akan menghantar calon mereka dan berkemungkinan dari PKR, AMANAH atau DAP.

“Ada kemungkinan tiga penjuru. Kalau tiga penjuru membuktikan ia sokongan kepada Pakatan Harapan, bukan pada parti-parti sendirian yang bertanding.

“AMANAH akan bermesyuarat pada 15 hari bulan untuk bincang perkara ini, akhirnya kita berpandangan calon yang nak diturunkan mesti calon Pakatan Harapan,” katanya kepadaMalaysiakini.

Khalid berkata, meskipun membawa nama Pakatan Harapan, beliau turut berharap supaya calon dari AMANAH yang bertanding dalam PRK tersebut.

“Tapi bagi AMANAH, kalau boleh kita nak lah (bertanding), kita akan berhujah (dalam mesyuarat Pakatan Harapan), bertemu dan berbahas tapi tidak ada makna kalau kita tidak tonjolkan Pakatan Harapan,” katanya.

Khalid, ketika ditanya tentang kemungkinan akan kalah kerana pertandingan banyak penjuru sepertimana yang berlaku di pilihan raya negeri (PRN) Sarawak, berkata:

“Terpulang pada PAS lah kalau dia yang nak tiga penjuru. PAS sendiri nak buat blok ketiga, jadi terpulang pada dia.

“Rakyat kena pilih. Nak blok ketiga yang ada Parti Ikatan Bangsa Malaysia (IKATAN) atau Pakatan Harapan yang ada AMANAH, PKR dan DAP,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-