Monday, May 2, 2016

Surat terbuka Nurul Izzah untuk Tok Nan

MUHAMMAD SHAMSUL ABD GHANI

Nurul Izzah (kanan) dihalang masuk ke Sarawak pagi tadi.
SHAH ALAM - "Terima kasih budi bicara Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Adenan Satem (Tok Nan) yang dengan kuasa seorang Ketua Menteri yang berlapang dada memberi laluan saya masuk selepas Dun dibubarkan jika saya menulis meminta kebenaran dengan baik."

Demikian tulis Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar berkenaan keputusan Adenan sebelum ini.

Susulan itu katanya, maka sepucuk surat dihantar kepada Adenan membenarkan beliau selaku Ahli Parlimen, Naib Presiden dan Pengarah Pilihan Raya PKR dibenarkan masuk berkempen secara sah seperti yang tertakluk di bawah Akta Pilihan Raya.

"Sebagai Ahli Dewan Rakyat selama dua penggal, saya menjunjung tinggi perlembagaan dan menghormati autonomi yang diperolehi oleh rakyat Sarawak.

"Jika tawaran janji Tok Nan benar, maka saya harus dibenarkan masuk tetapi ternyata usaha saya untuk bersama rakyat Sarawak telah dinafikan.Saya diminta pulang ke Kuala Lumpur hari ini," ujar Nurul Izzah dalam satu kenyataan hari ini.

Mengulas lanjut, Nurul Izzah berkata, larangan ke atas beliau itu adalah bukti bahawa peranan pembangkang bersama rakan-rakan di Sarawak amat berjaya dalam memberikan tekanan di Dewan Undangan Negeri dan Dewan Rakyat.

"Tindakan dan tawaran Tok Nan dan Team Najib BN nampaknya selari dengan manifesto yang dibawa oleh pihak pembangkang. PKR perjuangkan tolak GST, pertahan autonomi dan pemeliharaan tanah adat.

"Hampir 200 kes tanah adat diperjuangkan oleh peguam-peguam PKR yang juga calon pada PRN 11 ini. YB Baru Bian, YB See Chee How, Saudari Jamilah Baharuddin, Saudara Abun Sui, Saudari Athina Sim dan ramai lagi," katanya lagi.

Menggulas lanjut, Nurul Izzah berkata, bayangkan sekiranya pembangkang tetap menambah kerusi dan mengurangkan majoriti calon-calon BN, walaupun dalam keadaan dilarang masuk akan menguntungkan bukan mengurangkan suara rakyat Sarawak dalam Dewan nanti.

"Jadi Tok Nan yang mengaku lain dari Taib Mahmud dan lain dari Najib, buatlah cara lain dari mereka. Ajulah kita bersaing dengan sihat dan embak Sarawak tok ke mercu kejayaan yang sebenar," katanya.

Selain Nurul Izzah, beberapa lagi pemimpin pembangkang turut dilarang memasuki Sarawak.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-