Saturday, June 18, 2016

Peti Undi Ditutup

5pm: Semua pusat pengundian bagi pilihan raya kecil di Sungai Besar dan Kuala Kangsar ditutup selepas 13 hari kempen sengit untuk memenangi hati dan minda pengundi.

Bertentangan dengan jangkaan sebelum ini, peratusan keluar mengundi dianggap tinggi.

Anggota Suruhanjaya Pilihan Raya sekarang sedang mengira undi bagi kedua-dua kerusi Parlimen yang keputusannya akan memberi isyarat yang jelas sama ada kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ataupun pembangkang.

Pengkritik Najib termasuk mentor yang kini menjadi seterunya, Tun Dr Mahathir Mohamad menggesa pengundi untuk menganggap pilihan raya kecil sebagai pungutan suara ke atas perdana menteri.

Keputusan juga bakal mencerminkan apa yang menurut penganalisis politik percaya sebagai kekecewaan dan keletihan dengan pertengkaran parti-parti pembangkang akan menjadi kenyataan.

Pertandingan bagi merebut kerusi kawasan majoriti Melayu juga penting kepada PAS dan parti serpihannya, AMANAH.

Baru setahun jagung, PAS menuduh AMANAH sebagai boneka DAP yang mahu membolot undi orang Melayu.

Di Sungai Besar, calon BN Budiman Mohd Zohdi berdepan dengan calon AMANAH Azhar Abdul Shukur, dan calon PAS Dr Abdul Rani Osman.

Sementara itu di Kuala Kangsar, BN meletakkan Datin Mastura Mohd Yazid mempertahankan kerusi arwah suaminya menentang ahli fizik nuklear AMANAH Dr Ahmad Termizi Ramli, calon PAS Dr Najihatussalehah Ahmad dan calon Bebas Izat Bukhary Ismail Bukhary.

Dua kekosongan itu wujud apabila penyandangnya Tan Sri Noriah Kasnon (Sungai Besar) dan Datuk Wan Mohammad Khair-il Anuar Wan Ahmad (Kuala Kangsar) terbunuh bersama-sama dengan empat yang lain dalam nahas helikopter baru-baru ini.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-