Klik kelaman FB Wak Labu Farm

Saturday, June 18, 2016

Tidak rasmi: BN menang besar PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar

Keputusan tidak rasmi PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar menunjukkan majoriti pengundi di kedua-dua Parlimen tersebut terus memihak kepada BN yang diterajui UMNO dan dipimpin oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Berdasarkan keputusan tidak rasmi setakat ini yang dipetik dari portal Malaysiakini, BN memperolehi 16,449 undi dalam pertarungan tiga penjuru di Sungai Besar meninggalkan PAN (Parti Amanah Negara) yang mendapat 7,501 undi.

Manakala PAS pula sekadar mendapat 6,934 undi kebanyakannya datang dari akar umbi penyokong tradisi parti itu.

Majoriti undi memihak kepada BN setakat ini 8,948 undi di Sungai Besar, angka yang cukup besar dan terlalu jauh jarak undi untuk dikejar calon lain.

Sementara itu di Kuala Kangsar, BN juga dijangka mengekalkan penguasaannya apabila setakat ini sedang mendahului calon PAN dengan kelebihan 5,001 undi.

BN mendapat 9,435 undi diikuti calon PAN 4,434 undi dan calon PAS hanya 3,947 undi setakat ini. Calon Bebas hilang deposit setelah hanya mendapat 43 undi sahaja.

Lebih menarik berdasarkan kiraan tidak rasmi itu, kombinasi undi yang diperolehi calon PAN dan PAS masih mencatatkan defisit berbanding undi yang dikuasai BN. Satu lagi pencapaian yang cukup menarik bagi BN.

Untuk rekod pada PRU-13, BN memenangi Parlimen Sungai Besar dengan majoriti 399 mengalahkan calon PAS dan di Kuala Kangsar BN menang dengan majoriti 1,082 undi dalam pertarungan tiga penjuru.

Kemenangan BN yang lebih besar, majoriti yang berkali ganda tinggi berbanding sebelumnya, satu perkhabaran yang cukup baik untuk BN khususnya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Dan tentunya ia keputusan yang pahit untuk pakatan pembangkang PH kerana dengan sendirinya keputusan tersebut menutup cakap-cakap besar pemimpin mereka sepanjang kempen PRK ini kononnya mampu membuat kejutan.
 – MyKMU.Net