Sunday, July 24, 2016

1MDB: Jangan buat spekulasi saman sivil - Shabery

 Send by Email
Kemaman – Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek menasihatkan masyarakat terutamanya pembangkang supaya tidak membuat sebarang spekulasi berhubung saman sivil dikemukakan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat berkaitan dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Beliau berkata adalah tidak adil dan wajar untuk menghukum dan mendakwa seseorang itu bersalah dengan membuat andaian dan persepsi sendiri memandangkan ia masih dalam siasatan.

Katanya selain itu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sendiri sudahpun menyatakan pihak kerajaan Malaysia akan memberi kerjasama dan maklumat serta apa-apa keperluan supaya keputusan dibuat berdasarkan kepada prinsip-prinsip keadilan.

“Dalam soal ini tak patut membuat sebarang kesimpulan kerana tidak ada orang yang boleh dikatakan bersalah sehingga ia diputuskan (sebagai bersalah) melalui sistem kehakiman,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan Program Hari Komuniti Pintar peringkat kebangsaan pada Sabtu.

Turut hadir Pengerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia Datuk Seri Dr Halim Shafie.

Ahmad Shabery yang juga Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani berkata beliau percaya pihak kerajaan akan terus memberikan kerjasama kerana tidak ada apa yang ingin dilindungi dan disembunyikan.

“Apa yang berlaku ini adalah perkara biasa yang terpaksa dilalui dalam urus tadbir negara, malah negara pernah berhadapan dengan situasi yang lebih besar misalnya skandal Bumiputra Malaysia Finance (BMF) suatu ketika dahulu,” katanya.

Menurutnya apabila ada aduan sudah pasti sesuatu pihak itu akan membuat siasatan.

“Kalau kita mengatakan seseorang yang didakwa itu sudah bersalah, maka ia juga sama seperti yang berlaku kepada Ketua Menteri Pulau Pinang (Lim Guan Eng yang menghadapi dua pertuduhan rasuah) … kita tidak menganggap beliau (Lim)bersalah sehingga diputuskan bersalah oleh mahkamah,” katanya.

Sementara itu, Menteri Besar Terengganu Ahmad Razif Abdul Rahman dalam sidang media di Kuala Nerus, Kuala Terengganu berharap semua pihak menunggu hasil siasatan dan keputusan saman sivil itu.

-Bernama

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-