Thursday, July 14, 2016

'Hadi pasti tolak cadangan damai Tuan Ibrahim'

Mohamad Fadli

Cadangan itu bukanlah pendirian rasmi PAS.
PETALING JAYA: Cadangan “gencatan serangan” di antara parti pembangkang seperti diutarakan Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man semalam akan ditolak Datuk Seri Abdul Hadi Awang, kata seorang ahli Majlis Tertinggi Umno.

Datuk Shamsul Anuar Nasarah berkata cadangan itu bukan pendirian rasmi PAS dan pasti akan ditolak oleh presidennya.

“Saya tak lihat itu pendirian rasmi PAS. Itu pendirian timbalan presiden (Tuan Ibrahim) saja dan pendirian itu sukar untuk menjadi pendirian rasmi parti.

“Saya percaya tidak ada komen daripada pemimpin lain yang PAS tidak akan bersetuju sebab sejarah pun banyak membuktikan pandangan timbalan presiden ditolak oleh presiden,” katanya kepada wartawan di Kuala Lumpur hari ini.

Semalam, Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menyeru parti pembangkang berdamai dan menumpukan kepada usaha menumbangkan Barisan Nasional (BN).

“Rakyat ramai keliru dan ada yang ketawa sendirian dan ada yang menggeleng kepala melihat keadaan politik pembangkang hari ini.

“Semua tersekat di dalam lumpur. Nak ke depan tak jelas jalan mana. Nak undur ke belakang rasa nak ke hadapan. Nak kekal tak jadi sebab dah tahu pasti tenggelam,” katanya.

PAS bukan sebahagian Pakatan Harapan, gabungan antara PKR, DAP dan Amanah yang menggantikan Pakatan Rakyat selepas terkubur pada Jun tahun lalu.

Pakatan Harapan diwakili Amanah juga baru-baru ini berdepan dengan calon PAS pada pilihan raya kecil (PRK) Sungai Besar dan Kuala Kangsar.

Shamsul berkata cadangan itu bukanlah penyelesaian terbaik menyatupadukan pembangkang.

Katanya, terlalu banyak perbezaan di kalangan pembangkang yang menyukarkan mereka untuk mencapai kata sepakat.

“Saya tak lihat itu sebagai jalan penyelesaian dan perkara itu saya tak lihat dapat menyatupadukan mereka kerana terlalu besar perbezaan pakatan ini.

“Tidak ada satu titik pertemuan sebenarnya kerana matlamat yang tak sama dan perbezaan ini menyukarkan mereka dalam kesepakatan itu,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-