Thursday, July 21, 2016

Salleh: Derma Najib soal berasingan, 'hati-hati' tuduhan AS

FMT Reporters
July 21, 2016

Menteri komunikasi dan multimedia itu mempertahankan Najib dan berkata tuduhan Jabatan Kehakiman AS perlu ditangani secara berhati-hati.
KUALA LUMPUR: Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Salleh Said Keruak hari ini tampil mempertahankan Datuk Seri Najib Razak daripada dikaitkan dengan permohonan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat semalam menyita aset 1MDB.

“Tiada siapa yang patut terburu-buru menghakimi sebelum tuduhan terbukti di mahkamah. Derma kepada perdana menteri adalah suatu perkara berasingan,” kata Salleh.

Semalam, Jabatan Kehakiman AS memfailkan saman menyita aset berkaitan 1MDB bernilai AS$1 bilion (RM4 bilion), dalam kes korupsi terbesar AS membabitkan negara luar.

Permohonan saman itu antara lain menamakan anak tiri Najib, Riza Aziz dan ahli perniagaan kontroversi Low Taek Jho atau Jho Low, nama yang sering dikaitkan dengan skandal 1MDB.

Salleh berkata penyiasatan rapi mendapati wang yang diterima Najib merupakan derma keluarga diraja Arab Saudi, dan disahkan menteri kewangan negara itu pada 14 April.

Najib sebelum ini dilaporkan menerima wang sejumlah RM2.6 bilion dalam akaun peribadinya pada 2013. Beliau bagaimanapun menafikan wang itu berkait dengan 1MDB, seperti didakwa akhbar The Wall Street Journal yang memetik dokuman penyiasatan Malaysia.

Salleh berkata 1MDB selama ini menjadi sasaran serangan bermotifkan politik dengan tujuan menjatuhkan kerajaan yang dipilih melalui demokrasi.

“Terlalu banyak tuduhan seperti kenyataan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kononnya RM42 bilion lesap, kemudian dibuktikan tidak benar – dalam hal ini pengesahan itu dibuat oleh Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara yang dwipartisan.

“Ini bermakna mana-mana dakwaan berhubung 1MDB perlu ditangani dengan berhati-hati mengikut proses undang-undang dan mematuhi prinsip tidak bersalah sehingga terbukti bersalah,” kata Salleh.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-