Saturday, October 15, 2016

PAS sedia jumpa Mahathir tapi belum tentu setuju berkerjasama - Mursyidul Am

 AIDCNEWS
KANGAR: PAS menyatakan keterbukaan mereka terhadap niat Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Tun Mahathir Mohamad untuk berbincang, dalam usaha memulihkan hubungan parti itu dengan DAP dan Amanah.

Namun menurut Mursyidul Am yang baru dilantik, Hashim Jasin, tidak semestinya PAS perlu akur dan tunduk kepada kehendak bekas Perdana Menteri berkenaan.

“Dalam PAS ada lajnah politik yang dipengerusikan oleh Presiden, jadi lajnah politik ini kalau nak jumpa boleh. Anggota lajnah politik pun luas berpengalaman dan paham tentang sepak terajang politik, jadi saya yakin bahawa boleh ada perjumpaan untuk bincang, tiada masalah.

“Tetapi tidak semestinya kita patuh kepada apa kehendak mereka walaupun perkara itu tidak baik untuk agama kita,” ujar Hashim dalam sesi tembual eksklusif bersama Antarapos.

Mahathir berkata, beliau akan cuba untuk memujuk PAS dalam menyatukan kesemua parti pembangkang bagi menghadapi Umno Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum (PRU) yang semakin hampir kini.

Ujar Mahathir, kedua-dua parti tersebut pernah bersama dalam beberapa siri PRU sebelum ini, malah kemenangan PAS di beberapa kerusi juga turut dipengaruhi oleh DAP.

Justeru, Hashim mencadangkan supaya Mahathir mengusulkan perkara itu kepada lajnah politik PAS terlebih dahulu, sebelum dibawa ke Jawatankuasa PAS Pusat untuk tindakan lanjut.

“Saya yakin mereka (PPBM) akan tolak (untuk berjumpa lajnah politik PAS), tidak kiralah jumpa dengan sesiapa sahaja pun. Mengadakan perbincangan boleh, saya yakin mereka ini berpengalaman dan kalau pun ada keputusan bersetuju, lajnah ini akan lapor balik kepada Jawatankuasa Pusat dan kemudian kepada Majlis Syura dan dikaji pada sudut hukum,” katanya.

Mahathir sebelum ini mengutus Presiden PPBM Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk menjadi orang tengah dalam misi menyatukan PAS dengan parti pembangkang yang lain.

Malah dalam satu acara di Terengganu awal bulan ini, Muhyiddin pantas meminta PAS menyerahkan beberapa kerusi tradisi parti itu yang gagal dimenangi kepada PPBM pada PRU14 akan datang.

PAS menerusi Ketua Penerangannya Nasruddin Hassan dalam pada itu berkata, parti itu tidak akan menjalinkan apa-apa kerjasama dengan mana-mana parti yang bekerjasama dengan DAP dan Amanah.

 – AP

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-