Friday, November 4, 2016

DAP paksa PAS sertai demo haram Bersih 5 tanpa syarat

AKIBAT terdesak bimbang gagal mendapat sambutan, DAP terpaksa mengarah dan memaksa PAS menyertai perhimpunan haram Bersih 5.0 pada 19 November ini tanpa sebarang syarat.

Ia kononnya sebagai langkah permulaan kepada pihak parti Islam tersebut untuk dapat bersama-sama dengan blok pembangkang dalam Pakatan Harapan bagi menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) yang akan datang.

Permintaan paling lucu itu disuarakan Timbalan Bendahari Agung DAP, Nga Kor Ming sambil mendakwa sebarang alasan untuk PAS tidak menyertai Bersih 5.0 boleh dianggap parti itu sebagai ingin sekongkol dengan UMNO.

Pengerusi DAP Perak dan Ahli Parlimen Taiping itu malah berkata, melalui tindakan berkenaan, rakyat akan mengetahui agenda sebenar PAS untuk bersama-sama pembangkang ‘menumbangkan’ pemerintahan UMNO.

“Jika PAS ikhlas ingin dengan pembangkang dan bukan selamatkan UMNO, maka langkah permulaan adalah wajar kepemimpinan PAS termasuk Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyatakan sokongan kepada Bersih 5.0.

“Ini termasuk sertai perhimpunan ini tanpa sebarang syarat. Jika PAS buat keputusan tidak sokong itu, kegagalan PAS bersama Bersih akan memperlihatkan ia sudah menjauhkan diri daripada matlamat Deklarasi Rakyat.

“Ini bermakna pihak pakatan pembangkang harus terus mara ke depan tanpa lagi penglibatan daripada PAS,” kata Kor Ming dalam satu kenyataan media yang agak pelik dan kelakar serta dikeluarkan di ibu negara.
Beliau mendakwa konon semua parti pembangkang termasuk PKR, PAN dan PPBM sudah bersetuju menyertai himpunan haram itu sebagai usaha konon menyatakan pendirian menuntut pilihan raya adil, bebas tanpa rasuah.

Lebih kelakar, Kor Ming turut mendakwa konon semua 14 parti komponen BN termasuk UMNO, turut dipelawa untuk menyertai perhimpunan jalanan tanpa permit polis itu tetapi pelawaan tersebut sudah ditolak mereka.

Gimik terbaharu beliau itu nyata menunjukkan DAP sanggup buat apa sahaja waima daripada seteru politiknya, PAS yang baru-baru ini membentuk blok pembangkang baharu, Gagasan Sejahtera disertai Parti Ikatan dan Berjasa.

Umum maklum, DAP bertanggunjawab membubarkan Pakatan Rakyat tahun lalu setelah semua calon proksinya tewas besar ketika pemilihan jawatan pada Muktamar Tahunan PAS 2015 dan menyokong serpihannya iaitu PAN.

Tindakan DAP itu menyebabkan PAS memulaukan demo Bersih 4 pada ambang merdeka tahun lalu menyaksikan kehadiran hanya 20,000 peserta, majoritinya penyokong ‘totok’ DAP daripada kalangan kaum Cina sahaja.

Sebaliknya PAS menyokong Himpunan Rakyat Bersatu diadakan pada Hari Malaysia 2015 sebagai tindak balas atas kebiadapan peserta Bersih 4 menyaksikan sambutan hangat lebih 200,000 peserta.

Agensi/Mynewshub.cc/HAA



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-