Thursday, November 17, 2016

PAS bukan berpengaruh macam dulu, Zahid ingatkan pembangkang

Aedi Asri :

Tahap sokongan terhadap PAS tidak lagi sekuat era Nik Aziz dan Fadzil Noor, katanya.

VIDEO INSIDE
KUALA LUMPUR: Datuk Zaid Ibrahim meluahkan rasa hairannya melihat segelintir pemimpin pembangkang yang masih menagih kerjasama daripada PAS, dan berkata ia timbul daripada persepsi parti itu mempunyai pengaruh kuat di kalangan orang Melayu.

“Persepsi PAS penting bagi sokongan orang Melayu ini cerita lama, zaman almarhum Datuk Nik Aziz dan Datuk Fadzil Noor. Sekarang tidak lagi,” katanya dalam wawancara bersama FMT, merujuk bekas mursyidul am dan presiden, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan dan Datuk Fadzil Noor.

“Malah jika tidak bekerjasama dengan pembangkang lain, mereka bakal hilang semua kerusi di Selangor pada pilihan raya umum (PRU) akan datang, Kelantan pun hangus.”

Beliau mengulas usaha Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam berbincang dengan PAS mengenai kerjasama dalam PRU akan datang.

Zaid berkata terpulang kepada pemimpin mengadakan perbincangan tersebut tetapi berharap ia tidak berpanjangan sehingga menjejaskan persediaan menghadapi PRU.

“Sebaiknya bersedia (awal-awal) untuk menghadapi pilihan raya, tentang siapa kawan kita dan pembahagian kerusi. Maka boleh terus buat kerja.

“Tetapkan apa prinsip, perjuangan dan logo kita. Siapa tidak setuju, tak mengapalah. Bukankah itu lebih mudah, terpulanglah kepada mereka,” kata bekas menteri undang-undang itu lagi.

Pada Konvensyen Pakatan Harapan 12 Oktober lalu, Azmin berkata sebarang perbincangan kerjasama pembangkang perlu selesai sekurang-kurangnya bulan sebelum PRU, bagi membolehkan persiapan, seperti pembahagian kerusi dan jentera dilakukan.

Zaid dikenali sebagai pengkritik lantang PAS, malah sebelum ini menyatakan parti dengan keahlian kedua terbesar itu akan kehilangan Kelantan pada PRU akan datang kerana gagal memajukan ekonomi negeri itu.

PKR dan PPBM pun Melayu, Islam

Beliau berkata Pakatan Harapan tidak akan berjaya memujuk PAS bekerjasama dengan mereka walau sebanyak mana perbincangan diadakan.

“Mereka sudah berkongsi kuasa dengan (Perdana Menteri) Datuk Seri Najib Razak. Kita jangan jadi badut dan bodoh. Mereka sudah terhutang budi dengan Najib,” katanya, tanpa mengulas lanjut “budi” yang dimaksudkan.

Menurutnya, ia tidak harus menjadi sebab pembangkang risau akan gagal mendapat sokongan Melayu pada PRU akan datang.

“Yang penting, sampaikan mesej kepada orang Melayu tentang perjuangan kita. Bukankah PPBM dan PKR pun (pemimpinnya) juga Melayu dan Islam?”.

Pertelagahan antara PAS dengan parti serpihannya, Amanah serta DAP terus menyukarkan sebarang kata putus dicapai berhubung memastikan pertembungan 1 lawan 1 dengan BN pada PRU akan datang.

Pemerhati berkata pertandingan melebihi 2 calon memberikan kemenangan kepada BN, seperti apa yang berlaku pada pilihan raya kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar beberapa bulan lalu.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-