Saturday, November 26, 2016

'Penangguhan tiada kaitan Umno'

MOHD AZLIM ZAINURY
26 NOVEMBER 2016
Abdul Hadi Awang
MARANG - Penangguhan huraian pindaan Rang Undang-Undang persendirian Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) Pindaan 2016 (RUU 355) untuk memberi ruang penambahbaikan agar dapat memberi peluang kepada semua pihak untuk memahami dengan cara yang betul.

Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan, keputusan itu tiada kaitan dengan permainan Umno seperti didakwa Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli dalam Facebooknya dan beliau bukan sengaja mahu melengah-lengahkan huraian tersebut.

“Itu tidak betul, tidak betul...saya bukan melengah-lengahkan, tetapi itu untuk memberi ruang penambahbaikan dan memberi peluang kepada semua pihak supaya memahami dengan cara yang betul. Sebab (itu) saya tidak bertindak dengan cara tergopoh-gopoh.

“Beri peluang, (pada) masa (yang) baik. Mereka nak tutup di situ dengan undi di Parlimen, itu tidak boleh, undi tidak mewakili seluruh masyarakat Islam. Dia hendak bakar keamanan ke?

“Mereka ini tidak fikir kepentingan agama, kepentingan politik mereka lebih tinggi daripada segala-galanya tetapi kita tidak begitu,” katanya selepas kuliah pagi di Masjid Rusila, semalam.

Kelmarin, selepas selesai membentangkan pindaan RUU 355, beliau menangguhkan huraian akta tersebut ke sidang Dewan Rakyat akan datang.

Ahli Parlimen Marang itu ketika sidang akhbar sejurus penangguhan, memberikan peringatan tegas kepada wakil-wakil rakyat bukan Islam supaya jangan mencampuri urusan agama Islam yang jelas tiada kaitan dengan mereka.

Abdul Hadi yang merujuk kes Gabenor Jakarta, Basuki Tjahaja Purnama atau ‘Ahok’, menzahirkan kekecewaan apabila terdapat ahli-ahli politik bukan Islam yang beliau percaya tidak mewakili keseluruhan masyarakat bukan Islam menggunakan isu RUU355 untuk mendapatkan keuntungan politik berbanding kepentingan awam.

Ketika ditanya mengenai pertemuan dengan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi Selasa lalu, katanya, Pas konsisten adakan pertemuan dengan semua peringkat bagi rundingan RUU 355.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-