Saturday, December 17, 2016

Kajian: Anwar tetap popular

WARTAWAN SINAR HARIAN
17 DISEMBER 2016
Anwar Ibrahim. - Foto Sinar Harian oleh SAFWAN MANSOR

SHAH ALAM – Kajian Survey Persepsi Rakyat Selangor 2016 dijalankan Institut Darul Ehsan (IDE) mendapati bekas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim masih relevan dalam perkembangan politik hari ini.

Pengerusi Kluster Pendidikan Politik & Demokrasi, IDE, Prof Dr Shaharuddin Badaruddin berkata, Anwar masih dilihat sebagai ikon yang memberi kesan kepada pembangunan politik negara.

“Seramai 1,761 responden pelbagai kaum di 56 Dun Selangor terlibat dalam kajian dijalankan pada 26 Ogos hingga awal September lalu, di mana ia secara bersemuka.
“51 peratus responden percaya Anwar telah dizalimi dan perlu segera dibebaskan dari penjara yang mana peratusan itu meningkat jika dibandingkan pada survey yang dilakukan tahun lalu iaitu 43 peratus,” katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Kelmarin, Ketua Kluster Governans, Perundangan dan Pengurusan Awam, Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Dr Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood mengingatkan Pakatan Harapan supaya lebih realistik dan tidak hanya bersandarkan kekuatan Anwar bagi mendapat sokongan rakyat pada PRU14.

Katanya, meskipun Anwar dilihat penting untuk Pakatan Harapan mendapat sokongan dan undi, tetapi faktor itu sahaja tidak menjamin kemenangan pembangkang.

Menurut Shaharuddin, 40 peratus hasil survey turut membuktikan Anwar perlu menerajui pimpinan Kerajaan Malaysia untuk mengembalikan kecemerlangan negara.
“Ketokohan Anwar dilihat terserlah apabila diletakkan dalam soalan berhubung tokoh pembangkang yang mampu menjadi pemimpin Malaysia. Beliau menduduki tangga tertinggi 30 peratus lebih popular selepas bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan tokoh-tokoh lain.

“Anwar juga menjadi pilihan 29 peratus pengundi belia. Melihat perincian sokongan kaum, beliau menjadi pilihan tertinggi daripada tiga kaum terbesar iaitu Melayu, Cina dan India,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-