Saturday, December 31, 2016

Sering bersama, PAS, PKR, PPBM, Ikatan makin serasi

Faiz Zainudin
December 31, 2016

Program ceramah diadakan di beberapa negeri menggabungkan pemimpin 4 parti politik itu sejak akhir-akhir ini menunjukkan seperti mereka bakal bergabung di bawah pakatan baharu.
PETALING JAYA: PAS, PKR, PPBM dan Ikatan dilihat semakin selesa mengadakan kerjasama sekali gus memberi gambaran 4 parti itu mewujudkan perikatan politik baharu selain Pakatan Harapan.

Gambaran gabungan politik baharu itu diterjemahkan menerusi siri ceramah mega yang dihadiri pemimpin keempat-empat parti berkenaan.

Ia bermula di Terengganu apabila Presiden PPBM Tan Sri Muhyiddin Yassin sepentas bersama pimpinan tertinggi PAS pada 1 Oktober menerusi ceramah mega sempena Himpunan Harapan Semua.

Malah ia tidak terhenti di situ apabila program seperti itu turut diadakan di Selangor menerusi Ceramah Mega Rakyat yang dihadiri ribuan penyokong menyaksikan PAS, PKR, PPBM dan Ikatan sekali lagi berkongsi pentas ceramah.

Antara pemimpin utama yang hadir ialah Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Muhyiddin dan pemimpin tertinggi PKR, Sivarasa Rasiah.

Kehadiran pimpinan tertinggi PKR dinanti-nantikan selepas PAS berkata usaha mendampingi PKR dan PPBM dalam ceramah mega antara langkah mewujudkan blok politik berasingan tanpa pembabitan musuh ketatnya Amanah dan DAP.

“Ya, sekurang-kurangnya di Selangor,” kata Setiausaha PAS Selangor Khairuddin Othman ketika ditanya FMT sama ada ia usaha mewujudkan blok berasingan tanpa penyertaan kedua-dua parti itu.

Semalam di Kelantan, kira-kira 2,000 hadir pada program Ceramah Anak Muda Pertahan Kelantan yang sekali lagi menyaksikan keempat-empat parti itu berkongsi pentas, dihadiri Naib Presiden PAS Datuk Nik Mohd Amar Abdullah, Naib Presiden PKR Tian Chua, Timbalan Ketua Pemuda PKR Afif Bahardin, Ketua Pemuda PAS Kelantan Ahmad Fadli Shaari, wakil Pemuda PPBM Deen Qassim dan ahli Majlis Tertinggi Ikatan.

Di utara, PAS dan PPBM berganding bahu menerusi Himpunan Derita Rakyat Kedah 2.0 (HDRK) yang berlangsung semalam di Sungai Petani Kedah.


Antara pemimpin yang hadir ialah Timbalan Presiden PPBM Datuk Seri Mukhriz Mahathir bersama barisan pimpinan PAS Kedah.

Semua itu menimbulkan persoalan apakah ia akan merintis ke arah kerjasama politik antara 4 parti berkenaan.

Bagaimanapun, Pesuruhjaya PAS Kedah Dr Ahmad Fakhruddin Syeikh Fakhrurazi berkata Kedah bukan negeri pertama berbuat demikian, sebaliknya beberapa negeri lain seperti Selangor, sudah lama bergabung sepentas dengan pemimpin parti lain kecuali Amanah dan DAP.

“HDRK memperlihatkan keterbukaan PAS menjalinkan hubungan dengan mana-mana parti politik yang menghormati dasar dan pendekatan semasa PAS.

“PAS ketika ini memperkukuhkan kedudukan blok Gagasan Sejahtera dan mempelawa parti politik NGO dan individu yang ingin menyemarakkan amalan demokrasi Malaysia

“Inilah kali pertama PAS sepentas PPBM menyuarakan suara mewakili rakyat, di samping memberikan pandangan politik berhubungan pengurusan urus tadbir negara di bawah pemerintahan BN,” katanya ketika dihubungi FMT.

PAS sebelum ini menolak sebarang bentuk kerjasama dengan DAP dan Amanah. Parti itu juga belum memutuskan sama ada mahu mengadakan perjanjian dengan pembangkang lain bagi memastikan pertandingan 2 penjuru menentang Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum akan datang.

Pada 13 Disember lalu PPBM menandatangani perjanjian kerjasama Pakatan Harapan, gabungan politik PKR, DAP dan Amanah yang ditubuhkan selepas PAS memutuskan hubungan dengan DAP tahun lalu, bagaimanapun tidak menyertai pakatan tersebut.

Ketika ini, PAS dan PPBM masih belum memuktamadkan bentuk kerjasama politik yang belum diputuskan di peringkat Majlis Syura Ulama PAS, namun sudah membentuk blok ketiga pembangkang iaitu Gagasan Sejahtera bersama Ikatan.

PAS sehingga kini masih mempunyai kerjasama politik dengan PKR walaupun parti itu menyertai Pakatan Harapan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-