Sunday, February 19, 2017

Himpunan Akta 355 bermotif politik, kata Dr M

Alyaa Alhadjri
Bertentangan dengan dakwaan pihak penganjur, Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU), Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini berkata, himpunan Akta 355 semalam bermotifkan politik.

Mahathir berkata, sementara peserta himpunan mendoakan cadangan pindaan kepada Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Akta 355) diluluskan di Parlimen, niat sebenar penganjur masih menimbulkan persoalan.

"Dalam Islam, niat sangat penting. Jika niat untuk menang pilihan raya umum ke-14, itu salah.

"Jika berniat untuk menegakkan Islam, itu baik. Tetapi nampak seperti niat adalah politik, jadi ia salah," jelas Mahathir kepada pemberita pada sidang media selepas menghadiri majlis Tahun Baru Cina anjuran PKR Bandar Tun Razak di Flat Seri Johor di Cheras.

Himpunan pimpinan PAS di Padang Merbok semalam dianjurkan untuk mendapatkan sokongan ke atas usul Rang Undang-Undang Persendirian oleh Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk meminda Akta 355 yang dijangka dibentangkan di Dewan Rakyat pada bulan Mac akan datang.

Para pengkritik menyifatkan perhimpunan itu sebagai platform untuk menyatukan PAS dan pemimpin Umno menjelang pilihan raya umum ke-14 ekoran sokongan beberapa pemimpin dari parti pemerintah.

Para pemimpin kanan PAS menegaskan pihaknya tidak akan meneruskan kerjasama politik dengan Umno tetapi masih terbuka untuk bekerjasama dengan mana-mana pihak yang menyokong agenda untuk menegakkan Islam itu.

[Baca berita penuh]

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-