Friday, February 24, 2017

Tiada masalah jika Pas mahu sendirian

24 Februari 2017 | ARIF ATAN
Pakatan pembangkang mampu mencabar BN dalam pilihan raya akan datang dengan sokongan rakyat pelbagai kaum.

Sikap Pas yang masih enggan bersama-sama Pakatan Harapan biarpun dipujuk banyak pihak sebelum ini dilihat tidak mendatangkan masalah besar kepada gabungan parti pembangkang, kata Presiden Amanah, Mohamad Sabu.

Beliau dalam ucapannya di Ulu Tiram, Johor semalam turut menyifatkan program anjuran Pas yang menyokong pindaan Akta 355 pada 18 Februari lalu bukannya bertaraf himpunan sebaliknya sekadar majlis ceramah.

"Kalau sekarang (Pas) nak duduk sorang-sorang, silakan. Tiada masalah. Himpunan (RUU) 355? Jangan. Itu ceramah perdana ada nasi bungkus, bas, orang besar makan. Itu bukan demonstrasi.

"Sebab kalau demonstrasi di Malaysia ini, hang jangan lawan Abang Mat. (Saya) bukanlah pakar tapi balai polis di KL turun naik dah sebab itu polis-polis ramai jadi kawan saya," ujar bekas Timbalan Presiden Pas itu dengan nada berseloroh. 

Menurutnya yang berkecimpung hampir 40 tahun dalam Pas, parti tersebut sebelum ini sama sekali tidak pernah mendapat sokongan majoriti pengundi walaupun puluhan ribu menghadiri program yang dianjurkan.

"Di Kedah selepas peristiwa Memali pada tahun 1986, satu ceramah dibuat di sebuah kampung di Jerai. Penceramahnya adalah Presiden Pas, Yusof Rawa; Timbalannya, Fadzil Noor ketika itu dan Naib Presiden, Tok Guru Hadi bersama pimpinan Pemuda.

"Kehadiran ramai tak tahu puluhan ribu. Kereta terakhir (keluar) pukul 4 pagi. Punya ramainya. Bila datang pilihan raya tahun 1986, Pas hanya dapat satu kerusi di seluruh Malaysia iaitu di Pengkalan Chepa. Kedah langsung tak dapat," jelasnya.

Mengulas lanjut, bekas Ahli Parlimen Kuala Kedah itu berkata, keputusan tersebut disebabkan pengundi bukan Melayu masih tidak meyakini Pas.

"Waktu itu orang Cina, India, Siam takut nak undi Pas. Memang kita (Pas ketika itu) ceramah ramai, tapi kerusi dapat satu di Pengkalan Chepa, di Kedah dapat tiga," ujarnya.

Bahkan, menjelang tahun 1990, jelasnya, projek besar keluarga Vincent Tan di Gunung Jerai yang mencecah kos RM4.5 bilion juga masih belum memberi kemenangan kepada Pas.

"Tanah-tanah orang Melayu di kaki bukit diambil. Bila kita dapat maklumat itu, Pemuda Pas gerakkan jentera, saya berceramah di kaki Gunung Jerai. Kehadiran puluhan ribu orang tapi datang pilihan raya, Dun (Dewan Undangan Negeri) tempat saya ceramah itu pun tak menang.

"Waktu itu Pas dengan Umno 50-50. Yang jadi penentu (undi) non-Muslim. (Pengundi) Cina 3,000 lebih memihak kepada BN, BN menang. Tahun 2008, orang Cina memihak kepada Pas maka BN kalah di Parlimen Jerai. Itulah hasil muafakat," tambah Mat Sabu lagi.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-