Sunday, March 26, 2017

Bimbang kalah tetapi PPBM mahu terajui pembangkang

26 MAC: Bimbang Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Presidennya Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan, perlunya pembangkang satu lawan satu dengan Barisan Nasional (BN) pada PRU akan datang.

Ahli Parlimen Pagoh itu mengakui amat sukar PPBM untuk menang jika pembangkang gagal berbuat demikian.
“Kalau bersatu menanglah kita. Jangan lawan sesama sendiri, janganlah AMANAH lawan PPBM atau lain-lain lagi,” katanya dalam satu program di Padang Rengas, Perak malam tadi.

Walaupun menyedari PPBM tidak sekuat pembangkang lain, Muhyiddin berhasrat supaya parti pimpinannya menerajui pembangkang atas gabungan berteraskan Melayu bagi mendukung perjuangan tersebut.

“It must be a malay-led government (Ia perlu menjadi kerajaan yang dipimpin Melayu). Saya sedang menyebut ini di sini bukan kerana saya mahu untuk memihak kepada sesiapa tetapi kerana saya tahu majoriti rakyat Melayu,” katanya.

Sambil mengakui bahawa hak-hak bukan Melayu juga harus dibela, Muhyiddin berjanji bahawa hak-hak kaum Melayu dan bukan Melayu di negara ini akan dilindungi.

Bagaimanapun, beliau member jaminan bahawa parti-parti seperti DAP dan PKR akan menjadi sebahagian daripada keluarganya.

Muhyiddin berkata, perkara itu akan dibincangkan dalam masa sehari dua ini.

Muhyiddin turut mencadangkan gabungan pembangkang dalam Pakatan Harapan dinamakan sebagai “Barisan Rakyat”.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-