Monday, March 13, 2017

Felda kenal pasti jumlah sebenar hutang peneroka dengan Felda

By admin
Datuk Razali Ibrahim
JEMPOL – Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) akan mengenal pasti jumlah sebenar hutang setiap peneroka yang dibuat dengan Felda bagi mengelakkan sebarang pertikaian terhadap penyata hutang yang dikemukakan kepada mereka.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Razali Ibrahim berkata jumlah hutang para peneroka perlu dimuktamadkan bagi membolehkan pengumuman beberapa penambahbaikan Felda oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, akan datang.

“Dalam keadaan Felda mahu kukuhkan prosedur kewangan, kami tidak mahu timbul pertikaian terhadap penyata hutang yang kami kemukakan kepada peneroka yang tidak setuju dengan jumlah hutang yang terdapat dalam penyata tersebut.

“Kami sedang buat, setiap satu kawasan rancangan kami minta semak slip pendapatan dan masing-masing (peneroka) mesti setuju berapa jumlah sebenar hutang mereka.

“Jumlah hutang perlulah dipersetujui oleh peneroka dan Felda sendiri dan jika mereka tidak setuju mereka perlu datang ke pengurusan wilayah masing-masing untuk berbincang dan kemukakan bukti bagi setiap pertikaian yang dibangkitkan,” katanya. Razali berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan majlis perasmian serentak Persidangan Tahunan UMNO Cawangan Bahagian Jempol bagi tahun 2017 di sini, hari Ahad.

Turut hadir Ketua UMNO Bahagian Jempol Datuk Mohd Salim Mohd Sharif.

Mengulas lanjut, Razali berkata terdapat dua jenis hutang yang dibuat oleh peneroka dengan Felda iaitu hutang operasi dan hutang sosial.

“Hutang operasi ialah hutang sara hidup yang dibuat ketika pokok ditebang dan ditanam semula, ketika itu mereka tidak mempunyai hasil dan terpaksa buat pinjaman. Hutang sosial ialah hutang membeli komputer, besarkan rumah, pendidikan dan sebagainya,” katanya.

Razali berkata usaha Felda untuk terus meningkatkan kesejahteraan para peneroka tidak pernah terhenti bagaimanapun isu berbangkit perlu diselesaikan segera.

“Kami akan adakan mesyuarat yang dipengerusikan Perdana Menteri untuk suku tahun pertama dijangka bulan depan dan saya jangka isu berbangkit mengenai jumlah sebenar hutang peneroka dapat diselesaikan sebelum mesyuarat diadakan,” katanya.

Terdahulu, Razali dalam ucapannya berkata Felda ketika ini menanggung sebanyak 1.2 bilion hutang rumah dan hutang sosial yang dibuat para peneroka dengan Felda.

BERNAMA

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-