Thursday, April 20, 2017

Kerugian BNM: Anwar dipanggil beri keterangan

 Send by Email
Putrajaya – Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini dipanggil ke Kementerian Kewangan, di sini dipercayai bagi memberi keterangan kepada Pasukan Petugas Khas berhubung urus niaga membabitkan kerugian Bank Negara Malaysia (BNM) pada tahun 1990-an.

Anwar yang pernah memegang jawatan Menteri Kewangan dari 1991 hingga 1998 tiba di kementerian itu kira-kira jam 2.30 petang, menaiki kenderaan Jabatan Penjara, serta diiringi kenderaan polis.

Bagaimanapun, kenderaan berkenaan terus menuju ke tempat letak kereta di aras bawah tanah Kementerian Kewangan, menyebabkan beliau tidak dapat dihampiri pihak media.

Kenderaan itu kemudian dilihat meninggalkan bangunan kementerian kira-kira jam 4.45 petang.

Anwar sedang menjalani hukuman penjara lima tahun atas kesalahan meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Penubuhan Pasukan Petugas Khas berkenaan yang dipengerusikan Tan Sri Mohd Sidek Hassan diumumkan pada Februari lalu bagi menjalankan siasatan awal berkaitan kerugian Bank Negara dalam aktiviti spekulasi bagi urus niaga mata wang asing.

Selain itu, pasukan yang turut dianggotai enam ahli lain itu juga akan menyiasat sejauh mana tindakan menyembunyikan maklumat kerugian dan mengkaji jika ada perbuatan memberi kenyataan mengelirukan mengenainya kepada Mesyuarat Parlimen, serta mengemukakan syor kepada kerajaan mengenai tindakan susulan.

BH Online

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-