Thursday, April 6, 2017

Perbahasan RUU355 disambung sidang Parlimen akan datang 24 Julai .....Ahli Parlimen DAP,PKR,PAN protes

 WARTAWAN AGENDADAILY

Sidang Dewan Rakyat sesi ini berakhir dengan suasana kecoh dan gamat.

Ini berlaku jam 4 petang bila Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia memutuskan untuk sambung perbahasan mengenai RUU355 ke sidang akan datang yang akan bermula pada 24 Julai nanti.

Ia telah mencetuskan protes dikalangan Ahli Parlimen DAP,PKR dan PAN yang desak Speaker agar mereka turut dibenarkan membahaskan usul persendirian oleh Datuk Seri Haji Hadi Awang pada sidang ini.

Sebelum pada jam 12.37 Haji Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang telah membentangkan usul berkenaan setelah setengah jam tertangguh gara-gara cubaan ahli Parlimen DAP dan PKR cuba menyekatnya.

Beliau membentangnya selama 22 minit sebelum sidang ditangguhkan untuk waktu rehat tengahari.

Bila sidang disambung semula jam 2.30 petang Ahli Parlimen Kota Bharu Datuk Takiyuddin Hassan yang juga Setiausaha Agung PAS telah menyampaikan perbahasan menyokong usul Haji Hadi.

Semasa perbahasan itu selama sejam setengah dimana beliau memberi penjelasan lanjut serta hujah-hujah mengenai keperluan meminda RUU355 sebilangan Ahli Parlimen UMNO telah mencelah menyokong.

Ahli Parlimen UMNO itu ialah dari Bagan Serai,Jerantut,Setiu,Lenggong,Kota Tinggi,Sikijang,Gerik dan Rompin.

Bila Takiyuddin menamatkan perbahasan beliau,Pandikar telah membuat pengumuman tangguhkan sidang Dewan Rakyat dan sambung perbahasan pada sidang akan datang.

Sidang Dewan Rakyat sesi itu adalah dari 24 Julai hingga 10 Ogos.

Sebelum umum keputusan itu Pandikar kata setelah mendengar penjelasan dari Haji Hadi dan Takiyuddin beliau benar-benar sudah faham mengenai RUU355.

Antara yang paling kuat memekak membantah semasa penangguhan sidang itu ialah Ahli Parlimen PAN Shah Alam Khalid Samad.

Selain itu Ahli Parlimen PKR Pandan Rafizi Ramli.

BERITA SEBELUM INI ....

Ahli Parlimen DAP dan PKR cuba sekat.. Haji Hadi akhirnya dapat bentang usul RUU355 di Dewan Rakyat

Dakwaan puak sebelah sana kononnya UMNO sudah main PAS dalam isu RUU355 terjawab dan mati dengan sendiri di Dewan Rakyat Khamis bila Presiden PAS Datuk Seri Haji Hadi Awang ‘dapat laluan’ bentang usul persendirian beliau.

Ini berikutan keputusan mesyuarat Dewan Tertinggi BN baru-baru ini secara konsensus tidak mahu kerajaan membentangkan usul itu.

Namun seperti diduga keputusan itu tidak menjadi sekatan kepada usul persendirian Haji Hadi

Malah Usul itu telah diubah jadi nombor satu dalam urusan mesyuarat pada hari akhir sedang Dewan Rakyat sesi kali ini.

Langkah itu dengan sendirinya beri laluan membolehkan Haji Hadi membentangkannya.

Namun suasana dewan kecoh dan tegang selama kira-kira setengah jam bila mana Ahli Parlimen DAP dan PKR termasuk Lim Kit Siang berusaha bersungguh-sungguh disaat akhir untuk sekat Haji Hadi dari berucap membentangkanya.

Mereka mengunakan alasan ia melanggar peraturan mesyuarat serta ia saman yang telah dikemukakan oleh Taufik Ismail membantah RUU355 dibentangkan di Parlimen.

Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia dengan tenang memberitahu ia tidak langgar sebarang peraturan dan saman yang dikemukakan oleh Taufik cuma satu saman pemula.

Suasana beberapa ketika menjadi gamat bila kalangan Ahli Parlimen UMNO bertikam lidah dengan Ahli Parlimen DAP dan PKR dan berteriak ‘ teruskan’ meminta Haji Hadi terus bentang.

Setelah sangkut gara-gara insiden cubaan menyekat dari Ahli Parlimen DAP dan PKR itu,Haji Hadi akhirnya dapat bentang pada jam 12.37 tengahari.

Beliau telah membacakan huraian usul RUU355 beliau selama 22 minit.Antara lain kata ia tidak melibatkan orang bukan Islam.

Hadi juga menegaskan puak yang menentang RUU355 adalah mereka yang kemaruk kuasa.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-