Wednesday, May 17, 2017

AMANAH pertahankan buku Hannah Yeoh

N Faizal Ghazali
Parti Amanah Negara (AMANAH) hari ini tampil mempertahankan buku bertajuk 'Becoming Hannah' yang dihasilkan oleh Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, Hannah Yeoh.

Timbalan Presidennya, Salahuddin Ayub berkata, ulasan seorang pensyarah universiti tempatan terhadap buku ADUN Subang Jaya itu ‎hanya untuk menimbulkan isu agama dan perkauman menjelang pilihan raya umum (PRU).

Sepanjang mengenali Yeoh, menurut beliau, pemimpin DAP itu menunjukkan keperibadian yang baik sebagai seorang penganut Kristian.

"Walaupun berbeza agama dengan saya, tetapi saya mendapati rata-rata tindakan beliau menunjukkan dia seorang penganut Kristian yang baik dan cuba membawa nilai-nilai baik yang diyakini agama yang dianuti itu membantu beliau menjadi ahli politik yang baik‎.

"Tak bolehlah kita mengatakan oleh kerana beliau daripada DAP, maka kita mengambil satu sikap tidak adil tanpa melihat kepada sebenarnya apa yang ingin Hannah (Yeoh) tunjukkan sebagai seorang wakil rakyat, speaker dan ahli politik," katanya dalam sidang media di Kuala Lumpur, hari ini.

Terdahulu, Pensyarah Universiti Utara Malaysia, Dr Kamarul Zaman Yusuff menyifatkan kandungan buku tulisan Yeoh itu sebagai usaha memujuk, mempengaruhi atau menghasut orang lain yang bukan beragama Kristian supaya cenderong kepada agama Kristian.

Salahuddi berkata, ‎adalah tidak wajar perkara itu jadikan sebagai satu isu keagamaan bagi keuntungan politik pihak lain menjelang PRU akan datang.

"Mungkin kerana pilihan raya sangat dekat, jadi orang-orang seperti pensyarah ini ingin menjadikan isu ini sebagai isu kaum dan agama yang saya rasa tidak wajar lagi berlaku dalam negara yang sudah merdeka hampir 60 tahun.

"Saya mengambil sikap di sini bahawa Hannah (Yeoh) sebagai rakyat Malaysia dan penganut kristian,‎ beliau diberi kebebasan di bawah Perlembagaan dan Islam sendiri agama yang meraikan dan memberi hak untuk mana-mana agama untuk diamalkan dengan aman dalam negara kita.

"Adakah dia salah? Kalau ingin menjadikan dirinya seorang Kristian yang baik dan ingin menerangkan nilai-nilai yang baik pada dirinya sebagai wakil rakyat," katanya.

Tambah beliau, Islam tidak pernah mengajak dan mengajar umatnya bermusuh dengan agama-agama yang lain, kerana Islam agama meraikan kewujudan agama-agama lain.

"Bagi saya, Hannah Yoeh sebagai penganut agama Kristian yang ingin beramal, yang ingin menunjukkan nilai baik daripada agama yang dianuti.

‎"Sebagai mana penganut-penganut agaman lain‎ seperti penganut Buddha, Sikh, Hindu termasuklah kami beragama Islam, yakin baha‎wa agama masing-masing mengajar mereka tentang perbuatan dan nilai-nilai universal yang sangat baik," jelasnya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-