Saturday, May 20, 2017

AMK usul nama Anwar calon PM PRU14

WARTAWAN SINAR HARIAN
20 MEI 2017
Anwar Ibrahim
SHAH ALAM - Angkatan Muda Keadilan (AMK) berhasrat untuk mengusulkan kepada parti dan Pakatan Harapan bagi menamakan bekas ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon perdana menteri dalam PRU14 akan datang.

Ketuanya, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata, kejayaan Anwar membina gerakan massa yang luas serta merentasi idologi serta berkomunikasi dengan rakyat dilihat tiada tandingan oleh mana-mana pihak lain.

"Rekod beliau sebagai Menteri Kewangan terakhir yang membawa belanjawan lebihan juga telah terbukti sebelum ini.

"Beliau juga membawa kebangkitan Islam yang sederhana serta menyatukan budaya-budaya serantau dalam gagasan gelombang kebangkitan Asia menjadikannya tokoh antarabangsa dihormati," katanya ketika menyampaikan ucapan dasar Kongres Nasional AMK Tahunan Ke 12 yang berlangsung di IDCC, hari ini.

Selepas dibebaskan pada tahun 2004 lalu, Nik Nazmi berkata, Anwar telah mengatur pelbagai pertemuan bagi membina kesepakatan di dalam Pakatan Harapan.

Selain itu, Nik Nazmi memaklumkan bahawa Anwar juga telah menawarkan Agenda Ekonomi Malaysia (AEM) sebagai wacana tanding kepada kemelut ekonomi politik negara.

"Inilah antara kekuatan Anwar yang membolehkan beliau diberi kepercayaaan untuk memimpin arus perjuangan rakyat.

"Jika kita imbau semula sejarah hidup beliau sejak 1970-an sehingga kini, namanya tidak sunyi dalam memainkan peranan di setiap peringkat," katanya.

Tambah Nik Nazmi, generasi muda PKR seharusnya bersedia untuk mengikut langkah sama diambil Anwar bagi memantapkan Pakatan Harapan dalam mendepani PRU14 akan datang.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-