Monday, May 1, 2017

Meninggalkan Muktamar ke-63 yang melabuhkan tirai.....

Oleh Wartawan BO
Oleh : Dr. Azman Ibrahim
Sekitar jam 5.30 petang, Kompleks PAS Kedah Kota Sarang Semut ditinggalkan dengan seribu makna. Setelah 4 hari berkampung di sini, berakhir sudah Muktamar Tahunan PAS Ke 63. Saya melangkah meninggalkan tapak muktamar sambil pegang kemas apa yang diucapkan oleh Dato’ Seri Tuan Guru Presiden dalam ucapan penangguhan beliau sebentar tadi.

“Tahaluf siyasi kita dengan rakan-rakan tahaluf asasnya didasarkan kepada prinsip agree to disagree. Macam mana kita boleh agree bila orang menentang kerja Islam yang kita bawa??” Tegas Tuan Guru.

Ertinya tidak ada tolak ansur lagi dengan sesiapa pun dalam perkara yang melibatkan aqidah dan dasar perjuangan. Mereka yang bermati-matian menentang usaha memperkasakan syariat Allah bukanlah orang yang berani kerana benar, tapi orang yang takut kerana salah. Adat orang buat salah, tengok tugu seolah nampak hantu.

Muktamar PAS Alor Setar tahun ini begitu meriah sekali. Dari awal hari perasmian pada pagi 29 April 2017 sehingga melabuhkan tirainya pada petang 1 Mei 2017, perkarangan Kompleks PAS Kedah sentiasa penuh dengan pengunjung. Sambutan masyarakat sekitar terutama rakyat negeri Kedah sangat luar biasa. Bagaikan ada sinar harapan yang akan menyinari negeri Kedah dengan cahaya hijau dalam PRU 14 nanti.

Telah ke serata negara kita bermuktamar. Saya yang masih sangat baru dalam parti menilai bahawa orang Kedah adalah yang terbaik dalam bab memuliakan tetamu.

Husnu dhiafah. Orang Kedah tak miskin budi bahasa, sanggup berpenat lelah menjamu tetamu muktamar yang berjumlah puluhan ribu orang, surau dan masjid dibuka untuk musafir tumpang menginap malah mereka tolong bawa alas tidur, selimut dan bantal kepada kita yang menumpang ditambah pula dengan masyarakat sekitar yang ramah dan cakna. Kita tumpang parking kereta depan rumah, dia suruh masuk bawah garaj terus.

Hebatnya Kedah yang tak dapat dipisahkan dari 3P. Padi, Pondok dan PAS!

Awal pagi tadi, usai solat subuh, Ayahanda menelefon bertanya lagu mana keputusan usul putus dengan PKR kelmarin?

Bila saya bagitahu bahawa usul diterima, “Alhamdulillah…” Spontan Ayahanda jawab dengan nada lega dan bersemangat.

Ayahanda saya hanya aktivis parti peringkat kampung. Tapi sejak saya belum lahir lagi, dia sudah jadi ahli PAS. Saya tak pasti secara tepat bila Ayahanda jadi ahli PAS. Tapi yang jelas dan confirm, dia tak pernah menyertai parti lain kecuali PAS!

Dari segi zahirnya, Ayahanda tak dapat apa pun habuan dunia walau begitu lama dalam parti. Sekaki persegi tanah pun Ayahanda tak dapat kerana duduk dalam PAS. Apa yang ada sedikit sebanyak adalah rezeki kurnian Allah dengan asbab usaha dan kerja keras dari zaman remaja lagi. Walau begitu, tak pernah ambe dengar walau sepatah sungutan, dia inginkan sesuatu dari PAS. Orang lama kita hanya kenal memberi, memberi dan memberi. Mereka sayangkan perjuangan ini bukan kerana benda. Tapi kerana sayangkan agama Allah.

Kasihnya Ayahanda kepada PAS, tiada bait-bait ayat yang sesuai untuk saya susun. Setiap kali berlaku apa-apa isu bila PAS dipermainkan samada oleh Umno, DAP dan PKR serta sekutunya, Ayahanda selalu bersungut dengan wajah muram dan nada tak puas hati. Betapa dia terlalu sayangkan jemaah ini. Pagi ini bila dengar khabar usul putus dengan PKR telah diluluskan dalam muktamar, nada suara Ayahanda berubah ceria.

Berakhirnya muktamar, rasa sayu pula nak tinggalkan Kedah. InsyaAllah saya akan datang lagi ke sini walau empat hari di sini tak jumpa air. Kira minum ayaq saja. Sampainya hati orang Kedah…

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-