Wednesday, May 24, 2017

Najib: Mana pembangkang nak dapat RM42b tanpa GST?

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini memperkecil rancangan pembangkang untuk menghapuskan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang dikenakan sebanyak enam peratus pada masa ini.

Najib mempersoalkan daripada mana pembangkang akan memperolehi pendapatan sekiranya sifar GST dilaksanakan, yang akan menyebabkan kekurangan sebanyak RM42 bilion dalam pendapatan kerajaan.

"Lalu saya nak bertanya, kalau begitulah sifir pembangkang, daripada hasil sumber manakah yang mereka hendak dapatkan RM42 bilion itu?

"Kata orang talk is cheap. Semua orang boleh berkata apa sahaja, menjanjikan itu dan ini.," katanya pada majlis pelancaran Laporan Tahunan Program Transformasi Negara 2016 di Shah Alam hari ini.

Najib berkata, sebelum tahun 2015, sebanyak 41 peratus daripada pendapatan negara datang daripada hasil minyak. Namun akibat penurunan mendadak harga minyak mentah dunia, pendapat kerajaan telah berkurangan.

"Dengan sebab keputusan itulah, kerajaan telah berupaya menampung kekurangan daripada hasil minyak melalui perolehan hasil kutipan GST sebanyak RM42 bilion pada tahun 2016," jelasnya.

Katanya, tanpa GST, tidak mungkin tujuh juta rakyat dapat menerima BR1M dan pelbagai bantuan lain termasuk perubatan dan pendidikan yang mungkin terpaksa ditarik balik.

"Itulah yang akan terjadi, sekiranya kerajaan tidak mengambil langkah dan keputusan fiskal yang tepat lagi bertanggungjawab.

"Oleh itu, ternyata perancangan pembangkang tidak realistik dan tidak berpijak di bumi nyata, lagi memesongkan rakyat," katanya.

Najib berkata, India antara kuasa ekonomi terbesar dunia turut melaksanakan empat peringkat kadar GST, di mana kadar tertingginya adalah 28 peratus.

"Malah negara-negara Teluk pun (GCC) akan turut mengikut jejak bagi melaksanakan sistem cukai GST.

"Kesimpulannya, langkah pragmatik kerajaan Barisan Nasional dalam melaksanakan GST adalah tepat pada masa, wajar dan telah terserlah buktinya," katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-