Saturday, May 6, 2017

Orang Melayu luar bandar, Felda berubah, Najib takut - Mat Sabu

Posted By: Pentadbir

Presiden Amanah Mohamad Sabu mendakwa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berada dalam keadaan takut dengan sokongan yang semakin meningkat kepada Pakatan Harapan khususnya sejak kehadiran Tun Dr Mahathir Mohamad.

Kata Mohamad, dengan Dr Mahathir sekarang di pihak mereka, keyakinan Pakatan Harapan memenangi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) adalah pada paras yang tinggi.

“Apabila kita melihat bekas perdana menteri itu, yang kini penasihat Pakatan Harapan, disambut oleh orang ramai yang berbilang kaum pada malam ini, saya pasti Najib takut.

“Dan, jika orang Melayu di kawasan luar bandar dan Felda tidak lagi takut untuk membawa perubahan, pentadbiran Najib akan berakhir,” katanya.

Mohamad yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu, berkata demikian pada majlis makan malam di Gelang Patah dekat sini, malam tadi.

Lebih 1,600 orang hadir bersama-sama dengan pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan yang lain Ahli Parlimen Gelang Patah Lim Kit Siang, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dan bekas menteri undang-undang Datuk Zaid Ibrahim.

Dalam ucapannya, Mohamad berkata, Umno mungkin terpaksa mengambil jalan keluar dengan bergantung kepada politik perkauman bagi meraih sokongan tetapi Pakatan Harapan akan terus bergerak dengan memperjuangkan pentadbiran bersih dan telus.

Tambah Mohamad, Pakatan Harapan akan menghadapi PRU14 dengan bersandarkan kepada isu-isu utama seperti rasuah dan keadaan ekonomi negara ini.

“Isu-isu perkauman masih meluas dan banyak dimainkan. Kami juga mempunyai intelek Melayu yang datang ke pejabat kami, mereka berkata mereka bimbang jika Barisan Nasional (BN) jatuh, Lim Kit Siang akan menjadi perdana menteri.

“Ini perasaan takut yang Umno telah tanam dalam kalangan kaum Melayu, untuk mendapatkan mereka menyokong parti itu. Mereka menanam rasa takut Cina akan mengambil alih negara ini.

“Tetapi sementara permainan kaum telah berjaya sebelum ini, saya pasti ia tidak lagi pada pilihan raya umum akan datang kerana umum mengetahui jika BN jatuh, Pakatan Harapan akan mentadbir Malaysia.”

Mohamad berkata, tidak seperti BN yang memerintah, bangsa tidak pernah menjadi faktor dalam menentukan sekutu atau lawan dalam Pakatan Harapan.

“Kami menyokong Kit Siang kerana perjuangan berterusan beliau melawan rasuah dan penyelewengan. Kami menyokong Guan Eng kerana beliau mengamalkan tadbir urus yang baik di Pulau Pinang.

“Kami menyokong (bekas ketua pembangkang Datuk Seri) Anwar (Ibrahim) kerana beliau terus berjuang untuk rakyat walaupun berada di dalam penjara.

“Kami melawan atau menyokong seseorang bukan kerana bangsa atau agama orang itu, tetapi kerana perjuangan mereka menentang rasuah,” kata beliau. 

FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-