Monday, May 29, 2017

PAS: Hudud sekadar modal politik Umno menjelang PRU14

Mohamad Fadli 
May 29, 2017

Idris Ahmad berkata, Umno tidak seperti PAS yang sentiasa konsisten untuk menambah baik undang-undang Islam seperti RUU 355.
PETALING JAYA: Naib Presiden PAS, Idris Ahmad berkata, Umno menjadikan perbincangan isu pelaksanaan hudud oleh kerajaan Terengganu sebagai modal politik menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

Beliau berkata, Umno tidak seperti PAS yang sentiasa konsisten untuk menambah baik undang-undang Islam seperti rang undang-undang persendirian bagi meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau RUU 355.

“Itu semua modal untuk hadapi pilihan raya untuk menyekat PAS (di Terengganu). Umno tak ada pendirian. Kalau nak buat, buatlah.

“PAS konsisten, bukan macam orang lain nak jadikan isu politik,” katanya kepada FMT sebagai mengulas kenyataan Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman yang negeri itu belum bersedia melaksanakan hukum hudud sebelum kajian mendalam mengenainya dilaksanakan.

Razif yang juga pengerusi Badan Perhubungan Umno Terengganu berkata, keputusan melaksanakan hukum hudud hanya akan ditentukan Dewan Undangan Negeri dan seterusnya perlu mendapat persetujuan Sultan Terengganu.

Pandangan Razif itu berlawanan dengan kenyataan Exco Telekomunikasi, Multimedia dan Tugas-tugas Khas Terengganu, Ghazali Taib yang berkata, negeri itu akan tetap memperjuangkan pelaksanaan Undang-undang Syariah 2001 di negeri itu, ketika Kembara Dakwah Media Terengganu ke Acheh, pada Jumaat lalu.

Ghazali dilaporkan berkata, Terengganu akan menjadikan Aceh, Indonesia sebagai model dalam pelaksanaan hukum hudud jika ia dilaksanakan kelak.

Mengulas lanjut, Idris berkata, kenyataan itu menunjukkan sikap sebenar Umno.

“Itulah Umno. Itulah sikapnya. Bila dia (hendak) bersedia pula? Sikap kita (PAS) jelas dalam semua benda,” katanya yang mempersoalkan kesediaan Umno untuk melaksanakan hudud.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-