Friday, May 12, 2017

Pas kalah teruk jika bersendirian - Tun Mahathir

Posted By: Pentadbir

Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Tun Dr Mahathir Mohamad memberi amaran kepada PAS bahawa ia akan mengalami prestasi buruk jika memutuskan untuk bertanding bersendirian pada Pilihan Raya Umum ke-14.

Mengulas keputusan Majlis Syura PAS memutuskan hubungan politik dengan PKR semalam, bekas perdana menteri itu menyifatkan parti Islam itu sebagai “keliru”.

“Saya tidak tahu, saya fikir adalah sangat mengelirukan bagi PAS, kerana di satu pihak mereka tidak mahu bekerja dengan sesiapa, dan di sisi lain mereka mahu bekerja dengan seseorang. Saya tidak tahu dasar mereka.

“Pada mereka sendiri, PAS tidak pernah menunjukkan prestasi yang baik. Jika mereka bertanding pilihan raya sendiri, tanpa perlu bekerja dengan orang lain, sebagai contoh dengan DAP khususnya, prestasi mereka akan menjadi sangat buruk,” katanya ketika ditemui di mahkamah Jalan Duta kompleks di Kuala Lumpur hari ini.

Mahathir mengingatkan bahawa PAS hanya menang satu kerusi apabila bertanding sendirian. Bagaimanapun, semasa bersama DAP, katanya, mereka pernah memiliki 27 kerusi parlimen.

“Itu adalah skor tertinggi dan jelas (jika mereka bertanding sendiri) mereka tidak boleh membentuk kerajaan.”
Mahathir merujuk kepada pilihan raya umum pada tahun 1986 apabila PAS hanya menang satu kerusi parlimen. Semalam, Majlis Syura PAS secara rasmi mengumumkan telah memutuskan hubungan dengan PKR.

PAS, PKR dan DAP sebelum ini membentuk gabungan politik yang dikenali sebagai Pakatan Rakyat. Berikutan kejatuhan Pakatan Rakyat, DAP dan PKR membentuk Pakatan Harapan bersama-sama dengan AMANAH. 

Mkini

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-