Tuesday, May 2, 2017

'Rakyat Selangor akan beraya dengan MB baharu

Posted by Editor 
KEMELUT kepercayaan dan majoriti mudah di DUN Selangor kian meruncing. Penyandang jawatan Menteri Besar iaitu Mohamed Azmin Ali pula dikatakan sudah mula menyesal kerana terlalu lancang mulutnya apabila berbicara dan menggunakan kuasa.

Majlis Syura PAS dipercayai akan meluluskan usul untuk memutuskan hubungan dengan PKR sekali gus 13 ADUN PAS Selangor wajib untuk tidak bersetuju dengan gabungan parti yang membentuk Kerajaan Negeri.

Azmin yang juga Timbalan Presiden PKR sudah mula sedar bahawa jawatannya di negeri seperti ‘telur di hujung tanduk’ apabila PAS tekad untuk bermusuh dengan partinya.

Difahamkan, dua isu besar yang menjadi punca kekeruhan hubungan antara PAS dan PKR di Selangor. Pertamanya kerana Azmin pernah melabelkan pemimpin PAS sebagai ‘Tok Lebai’ dan keduanya kerana Konsert Selena Gomez suatu ketika dahulu di Shah Alam, Selangor.

Desas-desus dari cakap-cakap politik mengatakan bahawa, hayat Azmin sebagai Menteri Besar Selangor sudah tidak lama. Katanya, menghampiri bulan Ramadan tahun ini jawatan itu bakal ditukar.

Sumber berkata calon yang paling layak dari Barisan Nasional (BN) adalah Budiman Mohd Zohdi, ADUN Sungai Panjang yang kini disebut antara satu dari nama bakal Menteri Besar Selangor. Namun, kata mereka, masih ada satu lagi nama dari parti bebas dan PAS dalam kerajaan campuran baru Selangor yang bakal terbentuk.

Ia terpulang kepada kejayaan rundingan muktamad kerajaan campuran itu nanti katanya. Rundingan itu dikatakan sedang giat dilakukan oleh dua pihak iaitu dari pihak BN dan juga PAS sendiri.

Tambah sumber itu juga, kini sudah disenarai 4 nama pendek ADUN Selangor yang akan melompat parti menjadi ADUN Bebas.
Dari jumlah itu, 3 adalah daripada PKR manakala seorang lagi adalah DAP.

Empat ADUN ini dikatakan turut berselisih faham dengan Azmin dan pegawai khasnya iaitu Mohammad Hilman Idham mengenai beberapa perkara melibatkan pengurusan negeri.

Adakah rakyat negeri Selangor bakal merayakan perayaan Aidilfitri bersama-sama Menteri Besar yang baharu? Kita nantikan. 

Tv14

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-